از کارمندی ارگ تا مأمور «صادره و وارده» شهرداری

از کارمندی ارگ تا مأمور «صادره و وارده» شهرداری

کارمند بست دو نهاد اداره امور ریاست‌جمهوری چگونه مأمور بست 6 ناحیه 16 شهرداری کابل شد؟

در شکایتی رسیده به روزنامه اطلاعات روز، ادعا می‌شود دست‌کم ۷۰ نفر از کارمندان ریاست عمومی اداره امور ریاست‌جمهوری خلاف قانون کار در نخست به‌‌عنوان کارمند خدماتی و بعدا به‌صورت دایمی از تشکیلات این اداره خارج شده و تا چهار بست پایین‌تر در ادارات دیگر وظیفه داده شده‌اند.

براساس قانون کار اگر کارمندی در جریان وظیفه مرتکب تخلف شود با یک بست تنزیل رتبه مواجه می‌شود. کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی می‌گوید که براساس امور ذاتی کارکنان خدمات ملکی اگر یک بست در اداره‌ی تنقیص می‌شود کارمند آن بست در بست مشابه و در صورت نبود بست مشابه با یک یا دو بست تنزیل جایگاه بدون رقابت مقرر شود.

اداره امور ریاست‌جمهوری افغانستان در مورد این شکایت‌های رسیده به تلاش‌های پی‌هم روزنامه اطلاعات روز پاسخی نداد. اطلاعات روز مستقلا نمی‌تواند این ادعا را تأیید یا رد کند.

حبیب‌الله هلمندی چگونه به اداره امور آمد و چگونه کنار گذاشته شد؟

سه سال پیش آثار هنری حبیب‌الله هلمندی در نمایشگاهی در دایکندی با استقبال ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت مواجه شد و چندی بعد وزارت اطلاعات و فرهنگ از او دعوت کرد به کابل بیاید. حبیب‌الله هلمندی یک هنرمند «مشبک‌کار» است.آثار آقای هلمندی در نگارستان ملی در کابل با استقبال رییس‌جمهور و وزارت اطلاعات و فرهنگ قرار گرفت و رییس‌جمهور محمداشرف غنی او را در ۱۵ اسد ۱۳۹۶ طی حکمی به بست چهارم اداره امور ریاست‌جمهوری معرفی کرد. حبیب‌الله هلمندی ۱۴ ماه بعد در عقرب سال ۱۳۹۷ در بست چهارم ریاست عرایض و شکایات اداره امور ریاست‌جمهوری مقرر شد.

در مکتوب پیشنهادی شماره ۲۰۱۰ به تاریخ ۲۸ عقرب ۱۳۹۷ و با امضای سیدعبدالوحید قتالی، رییس اداره امور ریاست‌جمهوری حبیب‌الله هلمندی رسما کارش را در این اداره آغاز کرد.

مکتوب شماره 2010 ریاست دفتر رییس اداره امور
مکتوب شماره ۲۰۱۰ ریاست دفتر رییس اداره امور

خیلی زود حبیب الله هلمندی راهش را در اداره امور پیدا و به بست بالاتری ارتقا می‌کند. آقای هلمندی بعد از سه ماه کار در بست چهار به بست دو مقرر می‌شود. در مکتوب شماره ۱۹۰۰ از ریاست عرایض و شکایات اداره امور به مدیریت اجراییه این نهاد گفته شده است: «ریاست عرایض و شکایات، جهت پیش‌برد امور کاری آمریت تحلیل و تدقیق در بخش کارشناسی عرایض، تا تکمیل پرسنل آن آمریت، هدایت داده می‌شود که حبیب‌الله هلمندی کارمند آمریت تعقیب عرایض و شکایات، جهت همکاری در بخش کارشناسی عرایض (بست کارشناسی در اداره امور بست دوم است) توظیف و از نزدشان استحصال وظیفه صورت گیرد.»

اما به گفته‌ی آقای هلمندی از ارتقای بست در اداره امور تنها کار بیشتر نصیبش شد. او می‌گوید در حدود یک‌ونیم سال که در بست دوم کار کرد اما امتیازات بست چهار را دریافت می‌کرد.

حبیب‌الله هلمندی می‌گوید با وجود که در بست دوم کار می‌کرد اما امتیازات بست چهار به او داده می‌شد
حبیب‌الله هلمندی می‌گوید با وجود که در بست دوم کار می‌کرد اما امتیازات بست چهار به او داده می‌شد

بعد از یک‌ونیم سال کار در بست دوم اداره امور ریاست‌جمهوری در تاریخ ۲۲ جوزای ۱۳۹۹ به حبیب‌الله هلمندی اطلاع داده شد که در تعیینات و تشکیلات اداره امور ریاست‌جمهوری شامل نیست و به‌‌طور خدمتی به ادارات بیرون معرفی شده است: «در یک‌ونیم سال که در بست دوم در اداره امور کار کردم اما امتیازات بست چهارم به من داده می‌شد و در آخر خلاف قانون کارکنان خدمات ملکی تنزیل رتبه گرفته و در ۲۲ جوزا ۱۳۹۹ به من گفته شد از تشکیلات اداره امور خارج شده‌ام و در بست ششم شهرداری کابل به ناحیه شانزدهم خدمتی رفتم و حالا در همان بست کار می‌کنم.»

در مکتوب شماره ۴۲۱۷/۴۲۶۴ شهرداری کابل که به تاریخ ۳۰ قوس ۱۳۹۹ صادر شده، گفته شده است «۲۴ تن از کارمندان تنقیص‌‌شده ریاست عمومی اداره امور ریاست‌جمهوری که به‌طور خدمتی در بست‌های مختلف براساس تجارب کاری و سویه تحصیلی‌شان که هفت ماه در شهرداری کابل کار کرده‌اند و از آن جمله حبیب‌الله هلمندی فرزند محمدحسین به سویه تحصیلی فوق بکلوریا از رشته اجتماعیات دایکندی در بست ششم به‌‌عنوان مأمور اداری ریاست محترم طرح و تطبیق پلان‌های شهری تعیین بست شده است.» حبیب‌الله هلمندی می‌گوید که شهرداری کابل بدون در نظر گرفتنِ سال‌ها تجربه‌کاری‌ و بست او در اداره امور، او را در بست ششم در ناحیه شانزدهم به‌‌عنوان مأمور «صادره» و «وارده» گماشته است.

مکتوب شهرداری کابل
مکتوب شهرداری کابل

برای کسی که هنرش به دل رییس‌جهمور چنگ زده بود و باعث شده که از او برای کار به مهم‌ترین نهاد حکومتی افغانستان دعوت شود، این گونه کنار گذاشته‌شدن قابل قبول نبود. حبیب هلمندی می‌گوید بارها شکایت کرده است، اما هرگز کسی صدای او را نشنیده است. برای پی‌گیری شکایتش تا یک قدمی دیدار رییس‌جمهور هم رفته است، اما هرگز به او این فرصت داده نشده است. در مکتوب شماره ۴۴۳۶ که به تاریخ ۲۵ میزان ۱۳۹۸ توسط ریاست تعقیب اوامر و هدایات ریاست عمومی دفتر رییس‌جمهور به ریاست عمومی اداره امور ریاست‌جمهوری فرستاده شده است از این ریاست خواسته شده تا «زمینه ملاقات عارض با مقام عالی ریاست‌جمهوری به‌منظور تأمین مطالبه موصوف فراهم گردد.» حبیب‌الله هلمندی می‌گوید با وجودی که رییس‌جمهور طی مکتوب شماره ۱۳۴۶ درخواست ملاقات با او را پذیرفت اما زمینه ملاقات او با رییس‌جمهور هیچ‌گاهی مهیا نشد: «ریاست تشریفات هرگز زمینه این ملاقات را فراهم نکرد و این نشان می‌دهد که با من برخورد تبعیض‌آمیز صورت گرفته است.»

رییس‌جمهور در مکتوب 1346 درخواست ملاقات با حبیب‌الله هلمندی را پذیرفت، ملاقاتی که هیچ‌گاهی صورت نگرفت
رییس‌جمهور در مکتوب ۱۳۴۶ درخواست ملاقات با حبیب‌الله هلمندی را پذیرفت، ملاقاتی که هیچ‌گاهی صورت نگرفت

قانون کارکنان خدمات ملکی چه می‌گوید؟

طبق ماده ۳۰ قانون کارکنان خدمات ملکی، کارمند خدمات ملکی در موارد مثل عدم پابندی به وظیفه، بدرفتاری با مراجعیین، عدم دقت در اجرایی اوامر قانونی وظیفه محوله، تخطی از لایحه وظیفه، تعلل و تأخیر در اجرای وظایف و اوامر قانونی، عدم دقت در نگهداشت و نظافت دفتر و وسایل کار، عدم رعایت انضباط کار، بهانه‌جویی به مقصد گریز از وظیفه، سایر موارد مشابه مندرج مقرره طرز سلوک مأمورین خدمات ملکی و عدم حضور به ارزیابی اجراات سالانه نظر به تخلفاتی که مرتکب شده مجازات می‌شود. براساس قانون کارکنان خدمات ملکی، کارمند خاطی یا متخلف در قدم اول توصیه دریافت می‌کند و در قدم‌های بعدی اخطار، کسر معاش تا پنج‌روز، دوام وظیفه بدون ارتقای قدم و در آخرین مورد تبدیلی اجباری و یا یک بست تنزیل رتبه داده می‌شود. به گفته‌ی آقای هلمندی این موارد هیچ یک شامل حال او نمی‌شود، زیرا او اندک خطایی هم نکرده است.

دلیل برکناری آقای هلمندی تنقیص بست او در اداره امور ریاست‌جمهوری گفته شده است. طبق معلومات کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی و مقرره امور ذاتی کارکنان خدمات ملکی، اگر بستی تنقیص می‌شود کارمند آن حق دارد در بست معادل بستِ قبلی و مشابه آن توسط اداره بدون رقابت تعیین شود. فقره دوم ماده ۱۹ این مقرره اضافه می‌کند: «در صورتی که بست معادل و یا مشابه در اداره موجود نباشد شخص منتظر با معاش می‌تواند به تصمیم خود در بست مشابه با یک یا دو بست تنزیل رتبه، تقرر مجدد گردد.»

حبیب‌الله هلمندی می‌گوید که او بدون دلیل چهار بست تنزیل رتبه داده شده است. به گفته‌ی او این کار برایش به‌‌عنوان هنرمندی که سرش به کار خودش بود، معنای جز تحقیر ندارد: «از کار من یک ارزیابی هم نشده، کاش یک ارزیابی می‌شد و می‌گفت که ناکام هستم و پیشنهادی مبنی بر این که به تصمیم خودم در بست مشابه با یک یا دو بست تنزیل رتبه مقرر شوم اصلا نشد. حالا مأموری صادره و وارده هستم کاری که ۱۴ سال پیش می‌کردم.»