جلسه‌ی کمیسیون بودجه‌ی مجلس با مسئولان وزارت مالیه

تأکید روی موضع سابق؛ جلسه‌ی کمیسیون بودجه‌ی مجلس با مسئولان وزارت مالیه بی‌نتیجه پایان یافت

جلسه‌ی کمیسیون مالی، بودجه، محاسبات عمومی و امور بانک‌های مجلس نمایندگان با حبیب زدران معین مالی و سید نصیراحمد رییس بودجه‌ی ملی وزارت مالیه در مورد بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۰ خورشیدی به دلیل تأکید دو طرف روی موضع سابق، بی‌نتیجه پایان یافت.

این جلسه‌ی استجوابیه امروز (سه‌شنبه، ۲۸ دلو) به ریاست میرافغان صافی رییس کمیسیون مالی و بودجه‌ی مجلس نمایندگان و با حضور میر رحمان رحمانی رییس این مجلس برگزار شده است.

آقای رحمانی در این جلسه در کنار سرعت‌بخشیدن به روند طی مراحل قانونی بودجه‌ی ملی ۱۴۰۰ خورشیدی، همچنان به افزایش معاشات کارکنان خدمات ملکی و اجرایی‌شدن آن سر از اول سال مالی ۱۴۰۰ تأکید کرده است. او یک بار دیگر افزایش معاشات کارکنان خدمات ملکی را به‌عنوان خط سرخ مجلس نمایندگان یاد کرده است.

طبق معلوماتی که از سوی تلویزیون ولسی جرگه منتشر شده، در این جلسه از وزارت مالیه خواسته شده است تا با کمیسیون مالی و بودجه‌ی مجلس نمایندگان همکاری قانونی کند تا بودجه‌ی ملی ۱۴۰۰ خورشیدی هرچه زودتر جمع‌بندی و برای تصویب به مجلس عمومی ارائه شود.

در همین حال، حبیب زدران معین مالی وزارت مالیه در این جلسه روی موضع قبلی این وزارت در مورد اجرایی‌شدن افزایش معاشات کارکنان خدمات ملکی در شش ماه دوم سال مالی ۱۴۰۰ خورشیدی تأکید کرده است.

این موضع‌گیری معین مالی وزارت مالیه با مخالفت اعضای کمیسیون مالی و بودجه و همچنان شماری از اعضای کمیسیون‌های دایمی مجلس نمایندگان مواجه شده است.

آنها بر اجرایی‌شدن افزایش معاشات کارکنان خدمات ملکی سر از اول سال مالی ۱۴۰۰ خورشیدی تأکید کرده‌اند و به این ترتیب جلسه‌ی امروز بی‌نتیجه پایان یافته است.

مجلس نمایندگان تا کنون دو بار پیش‌نویس سند بودجه‌ی ملی سال مالی ۱۴۰۰ خورشیدی را به دلیل آنچه که نمایندگان آن‌را غیرعادلانه می‌خوانند، رد کرده است.

بحث افزایش معاشات کارکنان خدمات ملکی از موارد جنجالی بوده است که تا کنون مجلس و حکومت روی آن به توافق نرسیده است.

هرچند به تازگی سرپرست وزارت مالیه اظهاراتی در مورد افزایش معاشات آموزگاران و کارمندان پایین‌رتبه‌ی دولت داشته است،‌ اما در مورد کمیت و زمان اجرایی‌شدن آن چیزی نگفته است.