محمدخالد پاینده

معاشات آموزگاران و کارمندان پایین‌رتبه‌ی دولت به‌صورت قابل ملاحظه افزایش می‌یابد

سرپرست وزارت مالیه:

محمدخالد پاینده، سرپرست وزارت مالیه‌ی کشور می‌گوید که معاشات آموزگاران و کارمندان پایین‌رتبه‌ی غیرنظامی دولت در سال مالی ۱۴۰۰، به‌صورت «قابل ملاحظه» افزایش می‌یابد.

آقای پاینده ناوقت شب گذشته (دوشنبه، ۲۷ دلو) در تویتی گفته است که برای تمویل ازدیاد معاشات آنان، معاشات و تعداد مشاورین داخلی (ان‌تی‌ای) بررسی و کاهش می‌یابد.

او همچنان افزوده است که حکومت افغانستان مصمم است تا از معاشات رییس‌جمهور، معاونین رییس‌جمهور و اعضای کابینه‌ی حکومت و سایر مصارف به منظور تمویل ازدیاد معاشات آموزگاران و کارمندان پایین‌رتبه‌ی غیرنظامی دولت، بکاهد.

سرپرست وزارت مالیه پنج روز پیش (۲۳ دلو) نیز در یک نشست خبری در کابل گفت که براساس درخواست پارلمان کشور، حکومت با درنظرداشت امکانات مالی خود، معاشات آموزگاران و کارمندان پایین‌رتبه‌ی دولت را در مسوده‌ی سوم بودجه افزایش داده است.

او افزود که برای افزایش معاشات در مسوده‌ی سوم بودجه، یک کُد اختصاصی ایجاد و در آن هم‌اکنون ۱.۷ میلیارد افغانی مدنظر گرفته شده است. محمدخالد پاینده ابراز امیدواری کرد که تا بررسی بودجه‌ی وسط سال، از صرفه‌جویی معاشات «ان‎‌تی‌ای» و مصارف دیگر حدود پنج تا شش میلیارد افغانی به این کُد اضافه شود.

مجلس نمایندگان در تاریخ ۱۷ جدی طرحی را برای یکسان‌سازی حقوق کارمندان دولت را تأیید کرد و از حکومت خواست که آن را در طرح بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۰ بگنجاند. در این طرح پیشنهاد شده است که برای یکسان‌سازی معاش و حقوق مأمورین، آموزگاران، خانواده‌های شهدا، سربازان،‌ متقاعدین و اجیران به خاطر تأمین عدالت اجتماعی از کُدهای پالیسی «۹۱» و «۹۲» براساس رتب معاشات افزوده شود.

همچنان در این طرح آمده است که معاشات سیستم «NTA»، «CBR»، «Superskill»  نیز کم شود و براساس رتب معاشات به معاش مأمورین، آموزگاران، خانواده‌های شهدا، سربازان، متقاعدین و اجیران افزوده شود.

به‌دنبال آن، میررحمان رحمانی، رییس این مجلس در تاریخ ۲۴ جدی اعلام کرد که یکسان‌سازی معاشات کارکنان دولت «خط سرخ» مجلس نمایندگان است و تا زمانی که حکومت به درخواست آموزگاران، خانواده‌های شهدا، سربازان،‌ متقاعدین و اجیران مبنی بر یکسان‌سازی معاشات‌شان تمکین نکند، این مجلس طرح بودجه‌ی سال ۱۴۰۰ مالی را تصویب نمی‌کند.

مجلس نمایندگان تاکنون دو بار طرح بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۰ را رد کرده است.