وزارت خارجه‌ی افغانستان

اظهارات اخیر کابلوف در مورد دولت «انتقالی – ائتلافی» با واقعیت‌های افغانستان همخوانی ندارد

وزارت خارجه:

وزارت خارجه‌ی افغانستان به اظهارات اخیر ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه‌ی رییس‌جمهور روسیه در امور افغانستان در مورد دولت «انتقالی – ائتلافی» واکنش نشان داده و گفته است که این دیدگاه آقای کابلوف با واقعیت‌های افغانستان همخوانی ندارد.

در خبرنامه‌ی این وزارت که امروز (جمعه، ۱ حوت) منتشر شده، آمده است: «موقف دولت افغانستان این است که مردم ما حق و توان آن را دارند تا با اراده‌ی آزاد ملت از طریق انتخابات در مطابقت با قانون اساسی کشور سرنوشت دولت و حکومت خویش را تعیین نمایند.»

به نقل از خبرنامه، بزرگ‌نمایی غیرقابل ‌توجیه «یک گروه ممنوعه در روسیه» با خواست روسیه برای مبارزه با تهدید تروریزم در منطقه و دستیابی به صلح پایدار و مبتنی بر خواست مردم افغانستان در تناقض آشکار قرار دارد و در نهایت با منافع مشترک روسیه و افغانستان نیز سازگاری ندارد.

وزارت خارجه گفته است که دولت افغانستان عضویت رسمی سازمان ملل متحد را دارد و نمی‌توان این دولت را با گروهی که در پی کسب قدرت از طریق زور و کشتار مردم است و با تروریزم بین‌المللی نیز همکاری دارد، در یک سطح قرار داد.

در خبرنامه‌ی این وزارت، ادعای ضمیر کابلوف مبنی بر تعلل و تأخیر دولت افغانستان در انجام مذاکرات نیز رد شده و آمده است که دولت افغانستان براساس اراده‌ی صلح‌خواهانه‌ی مردم این کشور، گام‌های اساسی را در راستای صلح برداشته است.

طبق این خبرنامه، طرفی که به تعهداتش عمل نکرده، طالبان اند و این گروه روابط با دیگر گروه‌های تروریستی را قطع نکرده و خشونت‌ها را نیز کاهش نداده است. همچنان به گفته‌ی وزارت خارجه، گروه طالبان از ادامه‌ی مذاکرات معنادار فرار کرده و جنگ‌جویان رهاشده‌ی این گروه نیز خلاف تعهدات‌شان، به میدان جنگ برگشته‌اند.

وزارت خارجه در بخشی از این خبرنامه، از «موقف اصولی» دولت روسیه در مخالفت با احیای امارت اسلامی و رفع تعزیران سازمان ملل متحد علیه طالبان، آغاز گفت‌وگوهای صلح، کاهش خشونت‌ها، زمینه‌سازی برای دست‌یابی به راه حل سیاسی جامع و سازگار با خواست مردم افغانستان استقبال کرده است.

ضمیر کابلوف،‌ نماینده‌ی ویژه‌ی رییس‌جمهور روسیه در امور افغانستان چند روز پیش گفته بود که دولت انتقالی – ائتلافی یگانه مدل ساده برای پایان دادن به جنگ‌های داخلی در افغانستان است.

آقای کابلوف در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک همچنان گفته بود که در مرحله‌ی نخست یک دولت ائتلافی نیاز است که توانایی و قدرت کنترل هر دو طرف [دولت کنونی و طالبان] را داشته باشد. به گفته‌ی او، در مرحله‌ی بعدی باید یک دولت حاکم جدید تشکیل شود که بتواند بسیاری از مشکلات را حل کند.