از متن صدایی که تیم اصلاحات و هم‌گرایی آن را گفته‌‌های معاون دوم رییس جمهور می‌داند: «جامعه‌ی جهانی و رییس جمهور توافق دارند که غنی باید پیروز شود»

رییس دفتر خلیلی: این صدا جعلی است

اطلاعات روز: پس از چهار‌بار توقف روند تفیش آرا و آغاز این روند بدون حضور ناظران تیم اصلاحات و هم‌گرایی، این تیم با نشر نوار صوتی‌ای‌ محمد کریم خلیلی، معاون دوم ریاست جمهوری را متهم کرد که در انتخابات به نفع اشرف غنی فعالیت کرده است. اما کریم خلیلی این اظهارات را رد کرده و می‌گوید، نوار صوتی نشر شده جعلی است.

بریالی ارسلایی، رییس ستاد انتخاباتی اصلاحات و هم‌گرایی دیروز در یک نشست خبری در کابل با نشر یک نوار صوتی گفت، این نوار دقیق و مستند است. ارسلایی تأکید کرد که ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله قبلاً گفته بود که مثلث ارگ، کمیسیون انتخابات و تیم تحول و تداوم نمی‌خواهند ملت به آروزی خود برسد.

او از سازمان ملل متحد خواست، در مورد این نوار صوتی تحقیق کند. دسته‌ی اصلاحات و هم‌گرایی ادعا دارد، کریم خلیلی در این نوار صوتی اطمینان داده که اشرف غنی احمدزی در انتخابات پیروز می‌شود. از سویی هم، در این نوار صوتی از زبان خلیلی شنیده می‌شود، در مورد پیروزی اشرف غنی با رییس جمهور و دوستان بین‌المللی خود گفت‌وگو داشته است.

در این صدای منسوب به کریم خلیلی شنیده شد، برای پیروزی اشرف غنی از هر راه ممکن، ولو غیر‌قانونی استفاده شود. بر اساس ادعای ستاد انتخاباتی عبدالله، خلیلی گفته است، با این همه دیگر در پیروزی تیم تحول و تداوم در انتخابات شکی وجود ندارد؛ زیرا رییس جمهور و جامعه‌ی جهانی در پیروزی این تیم دیدگاه واحدی دار‌د.

او از هوادارنش خواسته است که گفته‌هایش باید اشد محرم باشد و به بیرون درز نکند. در این نوار از زبان خلیلی آمده است: «صحبت‌هایی با رییس جمهوری، دوستان جهانی و بین‌المللی داشتم، آنان به ما وعده دادند که با استفاده از هر ابزار و فرصتی باید به نفع تیم تحول و تداوم استفاده شود، ولو که این ابزار خلاف سازوکارهای انتخاباتی باشد».

ارسلایی، رییس ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله می‌گوید، با توجه به این صداها، جامعه‌ی جهانی و دوستان بین‌المللی کشور باید در مورد نقش خود در انتخابات پاسخ روشن ارائه کنند. پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، جنجال‌‌های انتخاباتی بالا گرفتند و به‌دنبال آن جان کری، وزیر خارجه‌ی امریکا وارد کابل شد.

او پس از دو روز گفت‌و‌گو با نامزدان در یک نشست خبری مشترک با عبدالله و اشرف غنی گفت، روی تفتیش کل آرا و تشکیل حکومت وحدت ملی به توافق رسیده‌اند. به گفته‌ی او، نامزدان توافق کردند که پس از تفتیش آرا نامزد پیروز رییس جمهور و نامزد بازنده رییس اجرایی حکومت شود.

اما روند تفتیش آرا از زمان آغاز تا کنون چهار بار به دلیل اختلاف نظرهای ناظران نامزدان و مشخص نبودن کار‌شیوه‌ی ابطال آرا متوقف شد. دیروز کمیسیون مستقل انتخابات روند تفتیش آرا را بدون حضور ناظران عبدالله دوباره آغاز کرد. تیم عبدالله از زمان آغاز روند بررسی کل آرا دیروز برای نخستین بار انتشار مدارک خود را از سر گرفت.

پس از برگزاری انتخابات دور دوم این ستاد چند نوار صوتی را در مورد تقلب‌های انتخاباتی از زبان ضیاالحق امرخیل، رییس سابق دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات و شماری از والیان کشور نیز به نشر رسانده بود. مسئولان ستاد عبدالله دیروز تأکید کردند که مدارک دیگر نیز در مورد تقلبات انتخاباتی مقام‌های دولتی در اختیار دارند.

«نوار صوتی جعلی است»

پس از نشر نوار صوتی منسوب به زبان کریم خلیلی، معاون دوم ریاست جمهوری از سوی تیم اصلاحات و هم‌گرایی، رییس دفتر کریم خلیلی نشست خبری برگزار کرد. او در این نشست گفت که نوار صوتی نشر شده از زبان خلیلی ساختگی و جعلی است. بصیر افزود که بخش‌های اول این نوار صوتی صدای خلیلی است، اما بخش‌های دیگر آن ساخته شده و به آن اضافه شده‌اند.

بصیر می‌گوید، در پشت این مسئله مقاصد سیاسی خاصی وجود دارد و تیم اصلاحات و هم‌گرایی با این کار می‌خواهد انتخابات را به بن‌بست بکشاند. او از نهادهای عدلی و قضایی خواست که در این مورد تحقیق کرده و به این مسئله رسیدگی کنند. بصیر گفت که واکنش رسمی خلیلی در این زمینه، امروز بعد از بررسی‌های همه‌جانبه اعلام می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *