محاصره‌ی طالبان در ارغنداب قندهار
عکس: MOD

محاصره‌ی طالبان در ارغنداب قندهار؛ «طالبان اگر به جنگ ادامه بدهند کشته می‌شوند»

محمدمسعود اندرابی، وزیر امور داخله‌ی کشور می‌گوید که گروه طالبان جنگ را در ولسوالی ارغنداب قندهار باخته و با متقبل‌شدن ۶۰۰ نفر کشته، در یک محاصره‌ی نسبی نیروهای امنیتی و دفاعی قرار گرفته است.

آقای اندرابی این اظهارات را در یک مصاحبه‌ی زنده تلویزیونی از ولایت قندهار مطرح کرد. او امروز (یک‌شنبه، ۱۰ حوت) با شاه محمود میاخیل، معاون اول و سرپرست وزارت دفاع ملی برای ستایش و تقدیر از نیروهای امنیتی و دفاعی به ولایت قندهار رفته‌اند.

اندرابی گفت که شماری از فرماندهان مطرح طالبان نیز در میان ۶۰۰ نفری اند که در جنگ قندهار از جمله ولسوالی ارغنداب کشته شده‌اند. به گفته‌ی او، تنها راهی که برای طالبان باقی مانده تسلیم شدن است در غیر آن اگر به جنگ ادامه بدهند کشته می‌شوند.

وزیر داخله افزود که اخیرا اختلافات میان طالبان قندهاری و طالبانی که از ولایت‌های زابل، فراه و دیگر ولایات به قندهار آمده بودند، تشدید شده است.

آقای اندرابی همچنان گفت که طالبان در فصل زمستان تلاش‌شان روی ولایت‌های هلمند و قندهار متمرکز بود، اما جنگ‌جویان این گروه روحیه‌ی‌شان را با تلفات سنگین در ارغنداب و دیگر ولسوالی‌ها، باخته‌اند.

وزیر داخله علاوه کرده که با اجرای عملیات نیروهای ویژه از وزارت‌های داخله و دفاع و همچنان ریاست عمومی امنیت ملی، برنامه‌ی طالبان برای ایجاد تشویش در قندهار و یا تهدید شهر قندهار خنثا شده است.

اندرابی گفت امیدوار است که طالبان با جنگ قندهار، به این پی برده باشد که راه صلح تنها راه بهتر برای رسیدن به توافق است.

او در عین حال گفت در صورتی که طالبان جنگ را انتخاب کرده و به این فکر کنند که می‌توانند بزرگ‌شهرها را محاصره و یا تهدید کنند، با سرنوشتی مواجه خواهند شد که در ارغنداب مواجه شده‌اند.

گروه طالبان تا کنون به این اظهارات وزیر داخله واکنش نشان نداده است.

ولسوالی ارغنداب و چند ولسوالی دیگر قندهار از چند ماه به این طرف شاهد درگیری‌های شدید میان نیروهای دولتی و جنگ‌جویان گروه طالبان بوده است. در نتیجه‌ی این درگیری‌ها به دو طرف تلفات وارد شده و شماری از ساکنان این ولسوالی‌ها نیز از خانه‌های‌شان بی‌جا شده‌اند.