دهلیزهای هوایی

سال گذشته میلادی ۷۴۱۴ تُن محصولات تولیدی از طریق دهلیزهای هوایی صادر شده است

بانک مرکزی افغانستان:

بانک مرکزی افغانستان اعلام کرده است که در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی، هفت‌هزار و ۴۱۴ تُن محصولات مختلف تولیدی کشور به ارزش بیش از ۱۹۴ میلیون دالر امریکایی از طریق دهلیزهای هوایی صادر شده است.

طبق معلوماتی که در صفحه‌ی رسمی بانک مرکزی منتشر شده، این مقدار محصولات طی ۵۱۳ پرواز به پنج کشور آسیایی و کشورهای اروپایی صادر شده است.

براساس آمار بانک مرکزی، در جریان سال گذشته‌ی میلادی سه‌هزار و ۳۵۳ متریک تُن محصولات تولیدی طی ۸۶ پرواز به چین، دوهزار و ۸۷۵ متریک تن طی ۲۰۷ پرواز به هند و ۳۱۸ متریک تُن طی ۹۱ پرواز به امارات متحده عربی صادر شده است.

همچنان، ۹۰ متریک تُن محصولات تولیدی کشور در جریان سال گذشته‌ی میلادی طی ۲۹ پرواز به عربستان سعودی، ۳۷ متریک تُن طی ۱۱ پرواز به ترکیه و ۶۹۵ متریک تُن طی ۱۹۱ پرواز به کشورهای اروپایی صادر شده است.

در همین حال، بانک مرکزی افغانستان گفته است که روند صادرات از طریق دهلیزهای هوایی همه‌ساله رشد داشته و حتی در جریان دوره‌ی قرنطین ناشی از شیوع ویروس کرنا نیز ادامه داشته است.

بانک مرکزی تأکید کرده است که قرار است این روند در سال جاری میلادی بیشتر از پیش تقویت شود.

محصولات تولیدی افغانستان از سال ۱۳۹۶ خورشیدی به این طرف از طریق دهلیزهای هوایی به شماری از کشورها صادر می‌شود. نخستین‌بار، یک محموله‌ی ۶۰ تُنی فراورده‌های کشاورزی در ماه جوزای ۱۳۹۶ کابل را به مقصد دهلی‌نو، پایتخت هند ترک کرد.