عکس: تلویزیون انعکاس

واکنش‌ها به ترور سه کارمند زن تلویزیون انعکاس در ننگرهار؛ «عاملان شناسایی شوند»

ترور سه کارمند زن تلویزیون خصوصی «انعکاس» در شهر جلال‌آباد ولایت ننگرهار با واکنش‌های گسترده‌ی داخلی و خارجی مواجه شده است.

رییس‌جمهور اشرف غنی، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی، نهادهای حامی رسانه‌های افغانستان، کمیسیون مستقل حقوق بشر، سفارت امریکا در کابل، هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، سازمان عفو بین‌الملل، سازمان گزارشگران بدون مرز و… این حمله را محکوم کرده‌اند.

رییس‌جمهور غنی گفته است که حملات تروریستی بر افراد بی‌گناه از جمله زنان در تضاد با ارشادات دین اسلام، فرهنگ افغانی و روحیه‌ی صلح بوده و بحران و جنگ موجود را دشوار و طولانی می‌کند.

آقای غنی طالبان را مسئول این حمله دانسته و گفته است که این گروه با انجام چنین حملات «بزدلانه» و ایجاد فضای رعب و وحشت، نمی‌توانند «صدای رسای» دفاع از جمهوریت و دست‌آوردهای ۲۰ سال اخیر را خاموش کنند.

او به ارگان‌های مربوطه هدایت داده است که عاملان این حمله را شناسایی و مجازات کنند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی نیز گفته است که «دشمنان افغانستان» با هدف قراردادن خبرنگاران و افراد بی‌گناه نمی‌توانند به اهداف شوم‌شان برسند.

آقای عبدالله گفته است که برای جمهوری اسلامی افغانستان صلح اولویت دارد و این گونه حملات وحشیانه ما را از اهداف اصلی ما که صلح عادلانه و پایدار است، دور نمی‌سازد. عبدالله خواستار شناسایی و مجازات عاملان این حمله شده است.

کمیته مصونیت خبرنگاران افغان از حکومت خواسته است تا تحقیقات معنی‌دار و بررسی‌های جدی را در مورد این قضایا انجام دهد تا به‌صورت واضح و روشن با مردم و جامعه رسانه‌ای شریک کند.

این کمیته همچنان گفته است که در چند ماه اخیر قضایای قتل خبرنگاران را به‌صورت جدی پیگیری کرده است، اما رویکرد فعلی نهادهای امنیتی در روند تحقیق و شریک‌سازی اطلاعات درباره‌ی قضایای قتل خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای، با جامعه‌ی رسانه‌ای اصلا رضایت‌بخش نیست و به تغییر نیاز دارد.

طبق اعلامیه‌ی کمیته مصونیت خبرنگاران افغان، حکومت مسئولیت محافظت جان و مال و تأمین امنیت مردم را به‌دوش دارد و باید در راستای تأمین امنیت و مصونیت خبرنگاران به‌عنوان غیرنظامیان گام‌های عملی و موثر بردارد.

به باور این کمیته، با ادامه‌ی وضعیت کنونی، مهم‌ترین دست‌آورد افغانستان یعنی آزادی بیان و رسانه‌های مستقل در معرض نابودی قرار خواهد گرفت. کمیته تأکید کرده است که تلاش‌ها و فشارهای جدی برای توقف حملات و به‌دست آمدن نتایج نهایی و روشن‌شدن قضایای قتل خبرنگاران باید ادامه یابد.

نی یا حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان نیز از حکومت خواسته است تا راه‌کار پیش‌گیرانه‌ی امنیتی را برای تأمین امنیت جانی خبرنگاران روی‌دست گیرد تا خبرنگاران در حملات مشکوک و هدفمندی که اخیرا افزایش یافته، آسیب‌پذیری کم‌تر داشته باشند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان این حمله را «به شدت» نگران‌کننده خوانده است. این کمیسیون در اعلامیه‌ای گفته است که با هدف قرارگرفتن فعالان رسانه‌ای، مدنی و حقوق بشر،‌ آزادی بیان نیز با تهدید مواجه شده است.

کمیسیون حقوق بشر از حکومت خواستار شناسایی عاملان حمله و تأمین عدالت و امنیت برای این فعالان و چهره‌های تأثیرگذار شده است. به گفته‌ی این کمیسیون، حکومت مسئول اصلی محافظت و تأمین امنیت است.

سفارت امریکا در کابل نیز خواستار «تحقیقات باز و شفاف» قتل سه کارمند تلویزیون خصوصی انعکاس و همچنان پایان دادن به فرهنگ معافیت شده است.

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، سازمان عفو بین‌الملل و سازمان گزارشگران بدون مرز نیز قتل این سه کارمند رسانه‌ای را محکوم کرده‌اند.

سه کارمند زن تلویزیون خصوصی انعکاس بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه، ۱۲ حوت) در دو رویداد جداگانه در شهر جلال‌آباد کشته شدند. ترور این افراد با واکنش‌های گسترده‌ی داخلی و خارجی مواجه شده است.

فرد یا گروهی تا کنون به‌گونه‌ی رسمی مسئولیت این رویداد را بر عهده نگرفته است. طالبان هر گونه دست‌داشتن در ترور این کارمندان زن تلویزیون انعکاس را رد کرده است.

جمعه‌گل همت، فرمانده پولیس ننگرهار گفته است که طراح و عامل حمله بر سه کارمند زن تلویزیون خصوصی انعکاس در شهر جلال‌آباد بازداشت شده است.

طبق اظهارات آقای همت که عطاالله خوگیانی،‌ سخن‌گوی والی ننگرهار با رسانه‌ها شریک کرده، قاری بصیر، طراح و حمله‌کننده بر کارمندان تلویزیون انعکاس از محل رویداد بازداشت شده است.

از نزد فرد بازداشت‌شده یک میل تفنگچه و یک عراده موتورسایکل نوع ریکشا به‌دست آمده است. آقای همت همچنان گفته است که تحقیقات در این زمینه از نزد فرد بازداشت‌شده جریان دارد.

در بیستم قوس سال جاری نیز ملالی میوند، گوینده‌ی تلویزیون انعکاس توسط افراد مسلح ناشناس در شهر جلال‌آباد ترور شده بود. سپس وزارت داخله اعلام کرد که دو نفر به اتهام دست‌داشتن در قتل ملالی میوند بازداشت شده‌اند.