بازداشت عاملان قتل الیاس داعی و ملالی میوند

قتل سه خبرنگار در یک ماه؛ «قاتلان الیاس داعی و ملالی میوند بازداشت شدند»

وزارت داخله‌ی کشور اعلام کرد که عاملان قتل الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در هلمند و ملالی میوند گوینده‌ی تلویزیون خصوصی انعکاس در ننگرهار، بازداشت شده‌اند.

طارق آرین، سخن‌گوی وزارت داخله می‌گوید فردی که به اتهام قتل الیاس داعی بازداشت شده، از اعضای گروه طالبان است. آرین گفته است که فرد بازداشت شده در قتل الیاس داعی به‌گونه‌ی مستقیم دست داشته است.

به گفته‌ی آرین، فرد بازداشت‌شده در تحقیقات ابتدایی به جرم خود اعتراف کرده و پولیس در تلاش است تا افراد دیگری را که در قتل الیاس داعی دست داشتند، بازداشت کنند.

الیاس داعی، خبرنگار رادیو آزادی در هلمند حدود یک ماه پیش در انفجاری در شهر لشکرگاه کشته شد.

از سوی هم، سخن‌گوی وزارت داخله گفته است که دو عامل قتل ملالی میوند گوینده‌ی تلویزیون انعکاس در ننگرهار نیز شام روز گذشته (پنج‌شنبه، ۲۰ قوس) در مربوطات ناحیه‌ی سوم شهر جلال‌آباد بازداشت شده‌اند.

آقای آرین افزوده است که افراد بازداشت شده در تحقیقات ابتدایی به جرم‌شان اعتراف کرده‌اند و تحقیقات بیشتر از نزد آنان جریان دارد.

پیشتر ضیاءالحق امرخیل، والی ننگرهار نیز در تویتی نوشته بود که عاملان قتل ملالی میوند از سوی نیروهای امنیت ملی بازداشت شده‌اند.

ملالی میوند، گوینده‌ی تلویزیون خصوصی انعکاس در ننگرهار صبح روز پنج‌شنبه با راننده‌اش از سوی افراد مسلح در شهر جلال‌آباد کشته شدند. مسئولیت این حمله را گروه داعش بر عهده گرفته است.

در حدود یک ماه گذشته سه خبرنگار در افغانستان در حملات هدفمند کشته شده‌اند. یما سیاوش گرداننده‌ی پیشین تلویزیون خصوصی طلوع نیوز در کابل که هنوز عاملان قتل او بازداشت نشده‌اند، الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در هلمند و ملالی میوند گوینده‌ی تلویزیون خصوصی انعکاس در ننگرهار.

پس از آن‌که ملالی میوند با راننده‌اش در یک حمله‌ی مسلحانه در شهر جلال‌آباد کشته شدند، نهادهای حامی رسانه‌ها خواهان پی‌گیری جدی پرونده‌های قتل خبرنگاران شدند. این نهادها همچنان گفتند که حکومت در بررسی پرونده‌های قتل خبرنگاران جدی نیست.

مسئولان نهاد نی (حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان) و کمیته مصونیت خبرنگاران روز گذشته در یک نشست خبری از حکومت افغانستان خواستند که عاملان قتل ملالی میوند و سایر خبرنگاران را شناسایی و مجازات کند. آنان همچنان خطاب به طالبان گفتند که ثابت کنند که در قتل خبرنگاران دست ندارند.

مجیب خلوتگر، رییس اجرایی دفتر نی گفت که به شمول ملالی میوند و طاهر خان راننده‌اش از ماه جدی سال ۱۳۹۸ تا کنون ۱۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در کشور کشته‌ شده‌اند.