وزارت خارجه سفیر پاکستان را احضار کرد

اطلاعات روز: به‌دنبال افزایش حملات توپ‌خانه‌ا‌ی پاکستان بر مناطق شرقی کشور، وزارت خارجه بار دیگر اعلام کرد، حکومت گزنیه‌های مختلف از جمله نظامی را برای توقف حملات پاکستان در نظر گرفته شده است. مقام‌های این وزارت تأکید کردند، در پیوند به این قضیه سفیر پاکستان در کابل را احضار کرده اند.

حملات نظامیان پاکستان از چند سال به این طرف بر برخی مناطق شرقی کشور ادامه دارد، اما حکومت تا هنوز تنها به محکوم کردن حملات، هشدارها از اقدام نظامی، احضار سفیر پاکستان و نشر اعلامیه‌ها اکتفا کرده و پاسخ به مثل نداده است. مقام‌های محلی در مناطق شرقی کشور گفته‌اند، تاکنون در حملات پاکستان ده‌ها نفر کشته و نیز جنگلات زیادی به خاکستر مبدل شده‌اند.

شکیب مستغنی، سخن‌گوی وزارت خارجه دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت که این وزارت سفیر پاکستان در کابل را در پیوند حملات اخیر این کشور برمناطق شرقی احضار کرده است. او می‌گوید، وزارت خارجه به سفیر پاکستان سه یاداشت در مورد تخطی‌های برجسته این کشور داده است.

به گفته‌ی مستغنی، مدارک رسیده در این وزارت نشان می‌دهد که حکومت پاکستان بر تعهدات‌اش مبنی بر مبارزه علیه تروریسیم پابند نبوده، بلکه حضور نظامیان و مشاوران این کشور در صفوف طالبان افزایش یافته است. شورای امنیت ملی کشور نیز به روز یک‌شنبه در نشست نوبتی خود این موضوع مطرح کرد.

سخن‌گوی وزارت خارجه می‌گوید، حملات نظامیان پاکستان در روزهای اخیر بر ولسوالی‌های دانگام و شیگل ولایت کنر افزایش یافته است. او افزود، این تخطی‌ها و حملات پاکستان بر خاک کشور تجاور آشکار است و در صورت ادامه‌ی آن، حکومت خاموش نمی‌نشیند و برای جلوگیری آن گزینه‌هایی را در نظر دارد.

او گفت، مطرح ساختن این مسئله به سطح بین‌المللی، قطع روابط اقتصادی و در نهایت پاسخ نظامی از گزنیه‌هایی است که در روزی میز قرار دارند. حملات ملیشه‌های پاکستان در جریان سال‌های واکنش‌هایی را در کشور نیز به دنبال داشته است. پیش‌تر اعضای مجلس سنا از دولت خواست که اگر پاسخ حملات پاکستان را داده نمی‌تواند، از مردم کمک بخواهد.

امریکا و ناتو همواره تأکید کرده‌اند، موضوع حملات پاکستان بر برخی مناطق افغانستان مسایل داخلی دو کشور است و آنان در این زمینه مداخله نمی‌کنند. در حالی که در پیمان استراتیژیک میان امریکا و افغانستان تعهد شده بود، در صورتی تجاوز بیگان بر خاک افغانستان، امریکا در برابر آن اقدام کند.

اما مقام‌های ارتش پاکستان بارها گفته‌‌اند، حملات از خاک افغانستان بر مناطق آن کشور انجام می‌شود، ولی سخن‌گوی وزارت خارجه دیروز گفت، پاکستان با این اظهارات تلاش دارد تا تخطی‌هایی خود را پنهان کند. او به پاکستان هشدار داد، در وقت مناسب پاسخ حملات موشکی و توپخانه‌ی خود را می‌گیرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *