حبیبه سرابی، عضو هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان

روز جهانی زن؛ جایزه‌ی «سیمون وی جمهوری فرانسه برای زنان» به حبیبه سرابی اهدا می‌شود

دیوید مارتینون، سفیر فرانسه در کابل اعلام کرده است که جایزه‌ی «سیمون وی جمهوری فرانسه برای زنان» به حبیبه سرابی، عضو هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان اهدا می‌شود.

مارتینون در پیامی به مناسبت هشتم مارچ، روز جهانی همبستگی زنان گفته است که حبیبه سرابی، یکی از «زنان شجاع» افغان تمام زندگی‌اش را وقف تساوی جنستی و برقراری یک دموکراسی درست و کامل در افغانستان کرده است.

سفیر فرانسه در این پیام همچنان گفته است که خانم سرابی در حال حاضر در خط اول مذاکرات صلح افغانستان در دوحه قرار دارد. به گفته‌ی او، جایزه‌ی «سیمون وی جمهوری فرانسه» امروز توسط وزیر خارجه‌ی فرانسه به خانم سرابی اهدا خواهد شد.

سیمون وی وکیل و سیاستمدار فرانسوی و از چهره‌های مدافع حقوق زنان و بازمانده اردوگاه آشویتس بود. او در سال ۱۹۷۴ میلادی به سمت وزارت بهداشت فرانسه منصوب شد و از حق سقط جنین در این کشور دفاع کرد. با تلاش‌های او حق سقط جنین بدون ارائه‌ی دلایل پزشکی، در سال ۱۹۷۵ به تصویب رسید و به نام قانون او معروف شد.

دیوید مارتینون در این پیام گفته است: «ما امروز، روز جهانی زنان را درحالی تجلیل می‌کنیم که حقوق زنان افغانستان در معرض تهدید است. مانند بسیاری از دست‌آوردهای دموکراتیک دیگر، افغان‌ها این حقوق را با قربانی بسیار سنگین و بهای گزاف در قالب جمهوری اسلامی به‌دست آورده‌اند.»

به گفته‌ی سفیر فرانسه، بسیاری‌ها هنوز نمی‌پذیرند که زنان افغان در مقام‌های حکومتی حضور و در زندگی اجتماعی سهم فعال داشته باشند. او تأکید کرده است که تروریستان زنان را به‌خاطر موقف‌شان در حکومت و یا حضورشان در جامعه مدنی هدف قرار می‌دهند.

مارتینون افزوده است که فرانسه کشتارهای «هراس‌افگنانه»ی قاضیان زن، خبرنگاران زن، فعالان مدنی زن، داکتران زن و دیگر زنان را محکوم می‌کند. او در عین حال گفته است که بدون مشارکت کامل زنان صلح پایدار در افغانستان تأمین نخواهد شد.

از سوی هم، سفیر فرانسه گفته است که به‌زودی یک ایستگاه رادیویی زیر نام «رادیو بیگم» در افغانستان به فعالیت آغاز می‌کند که در راستای تقویت نقش زنان در جامعه‌ی این کشور کار خواهد کرد.

مارتینون همچنان گفته است که در ماه جون سال جاری میلادی یک مجمع جهانی زیر عنوان «مجمع تساوی جنسیت» در پاریس دایر خواهد شد. به گفته‌ی او، این مجمع به گردهمایی فعالان جامعه مدنی متمرکز خواهد بود و هدف آن تقویت برابری جنسیتی و پیشرفت واقعی در این راستا است.

دیدگاه‌های شما
  1. دولت‌های غربی جوایزی را فقط برای تشویق و شهرت بخشیدن به مهره‌ها و غلامان شان در کشورهای جهان سوم اختصاص داده اند. دولت فرانسه جایزه‌ای را به پلید‌زنی به نام حبیبه سرابی داد، اما برای مردم تیره‌روز افغانستان این جایزه اولتر از همه سند محکومیت و غلامی‌ اوست تا اینکه برایش وجهه‌ای کمایی کند.
    این جایزه به پاس خدمات این خانم بی‌وجدان در چتلی‌لیسی از سر و روی طالبان آدمخوار داده می‌شود.
    حبیبه سرابی و همفکرانش نماینده زنان افغان نه بلکه ننگ زنان اند که در بدل نام و مقام و دالر، با آدمکشان و خاینان در حال مغازله اند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *