خبرنگاران

۴۱ سازمان مدافع آزادی بیان به شورای امنیت سازمان ملل: از خبرنگاران در افغانستان حفاظت کنید

شماری از سازمان‌های مدافع آزادی بیان و رسانه‌ها از نقاط مختلف جهان در یک نامه‌ی سرگشاده به شورای امنیت سازمان ملل متحد، نسبت به افزایش قتل‌های هدفمند خبرنگاران در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواهان اقدام فوری این شورا برای محافظت از خبرنگاران در کشور شده است.

در این نامه که با امضای ۴۱ سازمان مدافع آزادی بیان و رسانه‌ها توسط مرکز خبرنگاران افغانستان منتشر شده، از تأثیر مخرب ادامه‌ی ترورهای هدفمند بر فضای مدنی، آزادی رسانه‌ها و حقوق دموکراتیک مرتبط با آن در افغانستان، هشدار داده شده است.

در نامه تأکید شده است که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید «فورا» در این زمینه اقدام کند.

امضاکنندگان گفته‌اند که رسانه‌های آزاد و آزادی بیان حق مسلم بشری است و در کنوانسیون‌های بین‌المللی که افغانستان نیز عضو آن‌ها است و قوانین این کشور، به رسمیت شناخته شده است. آنان تأکید کرده‌اند که براساس قوانین و مقررات بین‌المللی، حکومت افغانستان مکلف به اجرای آن‌ها به‌منظور تأمین امنیت و مصئونیت خبرنگاران و رسانه‌ها است.

براساس نامه، حکومت افغانستان با آنکه برای حفظ این حقوق تلاش‌هایی را انجام داده، اما این تلاش‌ها برای جلوگیری از خشونت علیه خبرنگاران و محاکمه‌ی عاملان آن‌ها کافی نبوده است. امضاکنندگان تأکید کرده‌اند که هنوز فرهنگ معافیت از مجازات در این کشور پابرجاست.

در همین حال،‌ آنان گفته‌اند که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید تلاش‌هایش را برای محافظت از خبرنگاران در افغانستان افزایش دهد و در همکاری با حکومت افغانستان برای پایان‌دادن به معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران به‌صورت جدی اقدام کند.

به گفته‌ی امضاکنندگان نامه، لازم است تا شورای امنیت سازمان ملل متحد و معاونیت این سازمان در افغانستان (یوناما) مطابق با مصوبه‌های سازمان ملل متحد از جمله برنامه‌ی عمل این سازمان برای مصئونیت و موضوع معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران، خواهان پایان‌دادن خشونت علیه خبرنگاران توسط طرف‌های جنگ شوند.

در نامه همچنان با اشاره به روند صلح افغانستان، تأکید شده است که در صورت هرگونه تغییر احتمالی سیاسی در نتیجه‌ی گفت‌وگوهای صلح، شورای امنیت سازمان ملل متحد باید از تمام قدرت دیپلماتیک خود برای اطمینان از حمایت از آزادی رسانه‌ها و امنیت خبرنگاران استفاده کند.

امضاکنندگان همچنان خواهان مشروط‌ساختن حمایت مالی بین‌المللی به تعهدات حکومت افغانستان به حفاظت از آزادی رسانه‌ها و تشویق جامعه‌ی بین‌المللی به تقویت حمایت عملی و قابل دسترس برای خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای شده‌اند.

در همین حال، طارق آرین، سخن‌گوی وزارت امور داخله گفته است که دولت افغانستان متعهد است تا به تمامی قضایای خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی کند. او در یک پیام ویدیویی گفته است که تنها در نزدیک به دو سال گذشته، ۶۰ نفر در پیوند به این قضایا بازداشت شده‌اند.

به گفته‌ی او، از مجموع بازداشت شدگان، در مورد ۲۰ نفر حکم صادر شده است.

این درحالی است که در چند ماه گذشته قتل هدفمند به‌خصوص قتل‌های خبرنگاران به‌صورت نگران‌کننده افزایش یافته است. در آخرین مورد، سه کارمند تلویزیون خصوصی «انعکاس» در شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت در دو حمله‌ی مسلحانه کشته شدند.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که از زمان امضای توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و گروه طالبان تا ماه جدی سال جاری خورشیدی، دست‌کم ۱۱ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای کشته شده‌اند.