UN Photo/Manuel Elías

امریکا قطع‌نامه‌ی پیشنهادی الجزایر در مورد آتش‌بس در غزه را وتو‌ کرد

امریکا قطع‌نامه‌ی پیشنهادی الجزایر در مورد آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه را در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد وتو کرد.

پیش‌نویس این قطع‌نامه شام امروز (سه‌شنبه، ۱ حوت) به وقت کابل در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به رأی گذاشته شد.

۱۳ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به این قطع‌نامه رأی مثبت دادند، بریتانیا به آن رأی ممتنع داد و امریکا آن را وتو‌ کرد‌.

الجزایر این قطع‌نامه را به نمایندگی از کشورهای عربی ارائه کرده بود و‌ خواستار یک آتش‌بس فوری بشردوستانه شده بود که باید از سوی همه‌ی طرف‌ها رعایت شود.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده‌ی امریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است با اشاره به مذاکرات برای آزادی‌ گروگان‌ها، گفته است: «درحالی‌که گروه‌های متعددی درگیر مذاکرات حساسی هستند، اکنون زمان این قطع‌نامه نیست و این تلاش‌ها را به خطر می‌اندازد.»

او افزوده است که کشورش در حال کار روی یک‌ قطع‌نامه‌ی جایگزین برای آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها است.

واسیلی نبنزیا، نماینده‌ی روسیه در شورای امنیت در واکنش به وتوی این قطع‌نامه از سوی امریکا گفته است که واشنگتن به اسرائیل همچنان «مجوز‌ کشتن» می‌دهد و ما امروز شاهد «صفحه‌ی سیاه دیگری در تاریخ شورای امنیت بودیم».

او افزوده است: «ما از اعضای شورا می‌خواهیم تا با بی‌قانونی واشنگتن مقابله کنند. افکار عمومی دیگر انفعال شورای امنیت را نخواهد بخشید.»

ژانگ جون،‌ سفیر چین گفته است که استفاده از حق وتو توسط ایالات متحده پیام اشتباهی است و غزه را در شرایطی که فلسطینی‌ها با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند، وارد بحران می‌کند.

ایالات متحده پیش از این نیز چندین قطع‌نامه را در مورد آتش‌‌بس در جنگ غزه وتو کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از زمان آغاز جنگ در غزه تنها توانسته است یک قطع‌نامه را در این مورد به تصویب برساند.

شورای امنیت در این قطع‌نامه خواستار ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به غزه شده بود، اما کلمات آتش‌بس و توقف جنگ از متن آن حذف شده بود.

این قطع‌نامه با ۱۳ رأی موافق و دو رأی ممتنع از سوی امریکا و روسیه و بدون رأی مخالف تصویب شده بود.