عمر داوودزی: غنی صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد انتخابات زودهنگام را ندارد

محمدعمر داوودزی، نماینده‌ی ویژه‌ی رییس‌جمهور در امور پاکستان می‌گوید که رییس‌جمهور غنی حق و صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد برگزاری انتخابات زودهنگام را ندارد.

آقای داوودزی که امروز (چهارشنبه، ۲۷ حوت) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که تصمیم‌گیری در مورد برگزاری انتخابات زودهنگام از صلاحیت مردم افغانستان است و باید از طریق لویه‌جرگه در این مورد تصمیم گرفته شود.

او اما افزود که رییس‌جمهور تنها در صورتی می‌تواند از مقامش کناره‌گیری کند‌ که به مریضی صعب‌العلاج دچار باشد. نماینده‌ی ویژه‌ی رییس‌جمهور در خطاب به آقای غنی تأکید کرد: «شکر صحت‌مند هستی و ۱۸ ساعت کار می‌کنی…، به انتخابات رفته نمی‌توانی. مسئولیت اخلاقی‌ات است که اگر احیانا از انتخابات و فشارها مانده (خسته) شده‌ای، لویه جرگه را دایر کن. از ملت اجازه بخواه.»

او همچنان در بخشی از صحبت‌هایش گفت که مردم و دولت افغانستان و گروه طالبان مخالف تشکیل حکومت موقت و یا مشارکتی است.

محمدعمر داوودزی افزود که دولت و مردم افغانستان خواهان جمهوری اسلامی و طالبان هم خواهان «ایجاد شورای تصمیم‌گیری عالمان دین» است. به گفته‌ی او، مردم و دولت افغانستان اما در مورد صلاحیت این شورا ملاحظه دارند.

همچنان آقای داوودزی گفت که در کنار برگزاری انتخابات زودهنگام و ایجاد شورای تصمیم‌گیری عالمان دین، نظام «جمهوری اسلامی»، «تشکیل اداره‌ی عبوری مشترک» و «تشکیل اداره‌ی بی‌طرف» از گزینه‌های دیگر مصالحه با طالبان است.

آقای داوودزی درحالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که روز گذشته، رییس‌جمهور غنی در سیمناری در مقر وزارت خارجه گفته است که اگر طالبان به انتخابات حاضر شوند، او نیز حاضر به برگزاری زودهنگام آن است. او گفته بود: «اگر طالبان فردا هم به انتخابات حاضر باشند، ما آماده هستیم، اما بدون انتخابات حاضر به انتقال قدرت به جانشین خود نیستم.»

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در جریان سفر دو هفته پیش خود به کابل، طرحی را به رییس‌جمهور غنی، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی و شماری از چهره‌های سیاسی سپرده است.

براساس این طرح، پس از حصول توافق بر سر مسایل اساسی و پس از شروع روند آنکارا، انتقال قدرت به دولتی انتقالی صورت می‌گیرد.