جشن دهقان
عکس: MAIL

جشن دهقان؛ «افغانستان طی چهار سال آینده در تولید گندم و برنج خودکفا می‌شود»

انورالحق احدی، وزیر زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید که افغانستان در سه تا چهار سال آینده در بخش‌های تولید گندم، برنج، لبنیات و گوشت مرغ به خودکفایی خواهد رسید.

آقای احدی این اظهارات را امروز (دوشنبه، ۲ حمل) هنگام افتتاح جشن دهان و بیست‌وپنجمین نمایشگاه زراعتی با شعار «تولید معیاری، زراعت تجارتی» در فارم تحقیقاتی بادام‌باغ کابل مطرح کرده است.

احدی گفته است: «ان‌شاالله در سه – چهار سال آینده، ما در قسمت تولید گندم، برنج، لبنیات و مرغ‌داری خود را به خودکفایی خواهیم رساند. باغداری را خوب توسعه خواهیم داد، زراعت افغانستان را به شکل تجارتی عیار خواهیم ساخت، معقولیت اقتصادی کشت را بیش‌تر خواهیم کرد، صادرات محصولات زراعتی را به قدر قابل ملاحظه زیاد خواهیم ساخت، صنعت زراعتی را خوب رشد خواهیم داد و زنجیره ارزشی را در بسیاری از موارد در داخل کشور تکمیل خواهیم کرد.»

وزیر زراعت، آبیاری و مالداری افزوده است که سال ۱۴۰۰ خورشیدی به دلیل کاهش بارندگی‌ها، سالی با احتمال خشک‌سالی پیش‌بینی شده است، اما این وزارت برای مقابله با پیامدهای منفی احتمالی خشک‌سالی، پیشنهادهای مشخصی را در بخش تأمین غله‌جات و علوفه حیوانات به حکومت ارائه می‌کند.

آقای احدی در بخشی از صحبت‌هایش علاوه کرده است که در جریان سال گذشته‌ی خورشیدی بیش از ۱۲ هزار ساختمان برای نگهداری کچالو، پیاز و میوه‌جات تازه در سراسر کشور ساخته شده است و بیش از دوهزار ساختمان جدید در جریان سال جاری ساخته خواهد شد.

او تأکید کرده است که در ۱۵ ولایت کشور لابراتوارهای تشخیص امراض حیوانی تجهیز و ساخته می‌شود.

نثاراحمد غوریانی، وزیر صنعت و تجارت کشور نیز گفته است که افغانستان سال گذشته نزدیک به ۸۹۰ میلیون دالر صادرات داشته که بخش عمده‌ی این صادرات، محصولات زراعتی بوده است.

از سوی دیگر، حبیب‌الله حبیبی، رییس بخش انکشاف سکتور خصوصی در وزارت زراعت درباره‌ی بیست‌وپنجمین نمایشگاه زراعتی بادام‌باغ گفته است که در این نمایشگاه محصولات زراعتی، حیوانی، تکنولوژی‌های زراعتی و صنایع دستی زنان در ۲۸۶ غرفه برای چهار روز به نمایش گذاشته است.

آقای حبیبی همچنان گفته است که از مجموع ۲۸۶ شرکت زراعتی و مالداری که در این نمایشگاه شرکت کرده، ۲۰۷ شرکت آن در بخش میوه‌های خشک، میوه‌های تازه، زعفران، نباتات طبی و صنعتی، تخم‌های اصلاح‌شده، لبنیات، ماشین‌آلات زراعتی و تحقیقاتی بوده و ۷۹ شرکت دیگر در بخش‌های صنایع دستی زنان می‌باشند.

به‌گفته‌ی او، یک بخش دیگر این نمایشگاه به نمایش نسل‌های اصلاح‌شده حیوانات، معرفی تکنولوژی‌های زراعتی و انکشاف‌های جدید در بخش زراعت و مالداری اختصاص داده شده است.