نظامیان آلمانی در افغانستان

آلمان مأموریت نظامی خود در افغانستان را برای یک سال دیگر تمدید کرد

پارلمان آلمان طرح تازه‌ی دولت این کشور را که براساس آن مأموریت نظامیان آلمانی در افغانستان برای یک سال دیگر تمدید می‌شود، تصویب کرده است.

پارلمان آلمان این طرح را روز گذشته (پنج‌شنبه، ۵ حمل) تصویب کرده است. این طرح به ارتش آلمان اجازه می‌دهد که ۱۳۰۰ سرباز خود را به‌عنوان بخشی از مأموریت ناتو تا ۳۱ جنوری ۲۰۲۲ در افغانستان حفظ کند.

مأموریت کنونی نظامیان آلمانی در افغانستان قرار بود در ۳۱ ماه جاری میلادی (مارچ) پایان یابد. آلمان تا کنون تنها کشوری از اعضای ناتو است که مأموریت نظامی‌اش را در افغانستان تمدید کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت آلمان اخطار داده است که خروج زودهنگام نیروهای ناتو از افغانستان می‌تواند مذاکرات صلح این کشور را به خطر بیندازد.

این درحالی است که براساس توافق‌نامه‌ی امریکا – طالبان، اول ماه می، آخرین مهلت حضور نیروهای خارجی در افغانستان تعیین شده است. تا کنون تنها نیوزیلند از خروج تمامی نظامیانش از افغانستان تا ماه می خبر داده است.

طبق گزارش روزنامه گاردین که در ماه دلو سال گذشته منتشر شد، تنها شش نظامی نیوزیلندی در افغانستان حضور دارند که سه نفر آنان در آموزش سربازان افغان و باقی در مرکز فرماندهی ناتو در کابل مستقر هستند.

به استثنای نیوزیلند، دیگر هیچ عضو سازمان ناتو به خروج نظامیانش از افغانستان براساس مهلت اول ماه می اعلام آمادگی نکرده‌اند.

حتی ایالات متحده‌ی امریکا که توافق‌نامه‌ی دوحه را با طالبان نهایی و امضا کرده است، خروج نیروها براساس مهلت تعیین‌شده را دشوار خوانده است.

امریکا و متحدانش در سازمان ناتو تأکید کرده‌اند که در هماهنگی و مشورت نزدیک درباره‌ی آینده‌ی نیروهای خارجی در افغانستان تصمیم می‌گیرند و در صورتی که تصمیم به خروج گرفته شود، در زمان مناسب، یکجا افغانستان را ترک خواهند کرد.

گروه طالبان نسبت به نقض احتمالی این مهلت هشدار داده است. این گروه گفته است در صورتی که نیروهای خارجی در زمان تعیین‌شده افغانستان را ترک نکنند، حملات بر این نیروها را از سر خواهند گرفت.