نیروهای خارجی
REUTERS

تمامی شش نظامی نیوزیلندی در ماه می افغانستان را ترک می‌کنند

جسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند اعلام کرده است که تمامی نیروهایش را تا ماه می از افغانستان خارج می‌کند. او گفته است که خروج نیروهای این کشور از افغانستان در هماهنگی با دیگر شرکای بین‌المللی انجام می‌شود.

به گزارش روزنامه گاردین، نخست‌وزیر نیوزیلند گفته است که گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی نشان‌دهنده‌ی یک راه حل سیاسی پایدار در افغانستان ناآرام است. او تأکید کرده است که به حضور نیروهای نظامی نیوزیلند در افغانستان دیگر نیازی نیست.

خانم آردرن افزوده است که پس از دو دهه حضور نیروهای نظامی نیوزیلند در افغانستان، اکنون زمان برگشت آنان به خانه است. از سال ۲۰۰۱ میلادی حدود سه‌هزار و ۵۰۰ سرباز نیوزیلندی در افغانستان حضور داشتند. این نیروها شامل نیروهای ویژه، تیم بازسازی ولایتی و مربیان بودند.

طبق گزارش گاردین، در دو دهه‌ی گذشته ۱۰ نظامی نیوزیلند در افغانستان کشته شده‌اند. در حال حاضر تنها شش نظامی نیوزیلندی در افغانستان حضور دارند که سه نفر آنان در آموزش سربازان افغان و باقی در مرکز فرماندهی ناتو در کابل مستقر هستند.

این درحالی است که روز گذشته ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) گفته بود که نیروهای ناتو افغانستان را پیش از زمان مناسب ترک نخواهند کرد.

براساس توافق‌نامه‌ی امریکا با طالبان، قرار بود تمامی نیروهای خارجی تا ماه می افغانستان را ترک کنند، اما اخیرا مقام‌های امریکایی و ناتو گفته‌اند که طالبان به تعهداتش از جمله قطع رابطه با القاعده عمل نکرده‌اند.