شبکه حقانی

امنیت ملی از کشته‌شدن ۱۷ عضو کلیدی شبکه حقانی در ولایت خوست خبر داد

ریاست عمومی امنیت ملی از کشته شدن ۱۷ عضو کلیدی شبکه حقانی به‌شمول یک سردسته‌ی این گروه در ولایت خوست خبر داده است. از این سردسته‌ی شبکه حقانی به نام سبیل حمدی یاد شده است.

در اعلامیه‌ی ریاست عمومی امنیت ملی که امروز (چهارشنبه، ۱۱ حمل) منتشر شده، آمده است که این اعضای شبکه حقانی در جریان عملیات‌های نیروهای قطعات خاص امنیت ملی کشته شده‌اند.

به نقل از اعلامیه، این عملیات‌های هدفمند براساس تصمیم شورای نظامی ولایت خوست در مناطق «مکتب بازار»، «زمبر»، «میرشاه چینه» و «توده‌کلی» اجرا شده است که در نتیجه‌ی آن، به اعضای گروه طالبان و شبکه‌ حقانی تلفات سنگین وارد شده است.

همچنان گفته شده است که در جریان این عملیات مقدار زیادی سلاح و مهمات شبکه حقانی نیز کشف و ضبط شده است.

ریاست عمومی امنیت ملی توضیح داده است که باشندگان ولسوالی‌های صبری، زازی میدان و باک ولایت خوست از حضور و آزار و اذیت جنگ‌جویان شبکه حقانی و گروه طالبان به‌گونه‌ی مکرر شکایت داشته و خواستار راه‌اندازی عملیات شده بودند.

طبق توضیحات این ریاست، جنگ‌جویان شبکه حقانی و گروه طالبان در مناطق «مکتب بازار»، «زمبر»، «نوری کلی»، «دند فقیران» و «پرته غوندی» ولسوالی‌های یادشده تردد و جلسات‌شان را برگزار می‌کردند.

ریاست عمومی امنیت ملی افزوده است که جنگ‌جویان شبکه حقانی و گروه طالبان در جریان این عملیات در منطقه‌ی «زمبر کلینیک» می‌خواستند «خلاف همه موازین بین‌المللی و موارد حقوق بشر» یک ماین خودساخت را توسط یک مادر و کودک او انتقال و در مسیر رفت‌وآمد کاروان‌های نیروهای امنیتی و دفاعی جابجا کنند.

طبق معلومات این ریاست، این ماین منفجر شده که در نتیجه‌ی آن مادر و کودکش جان باخته‌اند.

این درحالی است که گروه طالبان نیروهای KPF تحت حمایت CIA در ولایت خوست را به کشتار غیرنظامیان در ولسوالی صبری این ولایت متهم کرده و قتل مادر و کودکش را به این نیروها نسبت داده است.

ذبیح‌الله مجاهد، از سخن‌گویان طالبان در صحبت با روزنامه اطلاعات روز ادعا کرده است که عصر روز گذشته مرکز KPF را که در میدان هوایی کهنه ولایت خوست مستقر است، هدف حملات موشکی قرار داده‌اند که در نتیجه‌ی آن به «دشمن» تلفات سنگین جانی و مالی وارد شده است.

اما فرماندهی پولیس ولایت خوست شب گذشته اعلام کرد که موشک‌های طالبان دورتر از مرکز KPF بر خانه‌های مسکونی اصابت کرده، اما به غیرنظامیان آسیبی نرسیده است.