همایش «صدای مردم کابل در مورد صلح»
KabulPGO

همایش مردم کابل در مورد صلح: نظام کنونی حفظ و در نشست ترکیه روی آتش‌بس توافق شود

همایش «صدای مردم کابل در مورد صلح» امروز از سوی مقام ولایت کابل در ورزشگاه غازی شهر کابل برگزار شد. هزاران باشنده‌ی کابل در این همایش شرکت کردند.

شرکت‌کنندگان این همایش نشست استانبول را فرصت خوبی برای تأمین صلح در کشور دانسته و از طرف‌های دخیل خواستند تا از فرصت پیش‌آمده به نفع روند صلح استفاده کنند.

محمدیعقوب حیدری، والی کابل که در این همایش صحبت می‌کرد، گفت که او در صحبت با اقشار مختلف مردم کابل، دریافته است که تأمین صلح سرتاسری، باعزت و پایدار خواست و آرزوی همه است.

آقای حیدری همچنان گفت که مردم کابل صلحی را می‌خواهند که در آن منافع علیای کشور حفظ و از ارزش‌های قانون اساسی پاسداری شود.

به‌گفته‌ی او، مردم از طرف‌های درگیر می‌خواهند که از خواسته‌های شخصی و گروهی خود گذشته و به خواسته‌های جمعی مردم احترام بگذارند.

حیدری تأکید کرد که طرف‌های درگیر در نخست باید روی یک آتش‌بس سراسری توافق کنند. او گفت: «آرزوی ما این است که یک نظام منتخب و مبتنی بر آرای مردم داشته باشیم. نظامی که در آن دست‌آوردهای ۲۰ سال اخیر حفظ شود.»

والی کابل در این همایش افزود که در روند صلح روی آزادی بیان، حقوق زنان، ارزش‌های حقوق بشری، انتخابات، نیروهای امنیتی و دفاعی، رسانه‌ها و دیگر دست‌آوردهایی که در نتیجه‌ی سال‌ها تلاش و قربانی به‌دست آمده است، نباید معامله و مذاکره شود.

همایش «صدای مردم کابل در مورد صلح»/ عکس از صفحه‌ی فیس‌بوک مقام ولایت کابل

از سوی هم، همایش امروز مردم کابل یک قطع‌نامه‌ی ۱۱ ماده‌ای را صادر کرده است.

در ماده‌ی اول این قطع‌نامه از نشست صلح استانبول که قرار است در آینده‌ی نزدیک برگزار شود، به‌عنوان یک فرصت «بی‌نظیر» به‌خاطر تأمین صلح یاد شده و از تمامی طرف‌های این نشست خواسته شده است که در جریان مذاکرات برای رسیدن به یک اجماع و تفاهم همه‌جانبه با حسن نیت عمل کنند.

طبق ماده‌ی دوم این قطع‌نامه، سال‌ها جنگ باعث تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی برای مردم شده و از طرف‌های درگیر همچنان خواسته شده است که در نخستین اقدام‌شان در نشست استانبول، آتش‌بس دایمی و یا موقت را زیر نظر سازمان ملل الی رسیدن به یک تفاهم، اعلام و عملی کنند.

مردم کابل در این قطع‌نامه گفته‌اند که خواهان یک صلح پایدار، باعزت، همه‌شمول و قابل قبول برای همه اند که باعث حفظ نظام جمهوریت، نیروهای امنیتی و دفاعی، ارزش‌های قانون اساسی، ارزش‌های دموکراتیک، مشارکت عادلانه در قدرت و ساختار سیاسی افغانستان و حراست از حقوق شهروندی و حقوق بشری به‌ویژه حقوق زنان، کودکان و قربانیان جنگ شود.

در ماده‌ی ششم قطع‌نامه آمده است: «مردم کابل مانند سایر شهروندان کشور، پس از تجربه‌ی پیامدهای تلخ و ناگوار حاکمیت‌های ایدیولوژیک و بنیادگرای مذهبی، دیگر حاضر نیستند تا به عقب برگشته، این تجارب تلخ را بار دیگر بیازمایند.»

مردم کابل انتخابات را اصل حاکمیت مردم بالای مردم از طریق نماینده‌های انتخابی‌شان و همچنان یک اصل عمده‌ی مردم‌سالار و استوار بر ارزش‌های دموکراتیک خوانده و از کشورهای خارجی دخیل در روند صلح، سازمان ملل و جهت‌های داخلی خواسته‌اند که این حق مدنی و شهروندی را از مردم نگیرند.

در ماده‌ی هشتم این قطع‌نامه به خروج نیروهای خارجی از افغانستان اشاره شده است. طبق این ماده، مردم کابل می‌خواهند که نیروهای خارجی با درنظرداشت شرایط امنیتی افغانستان، مسئولانه و مبتنی بر وضعیت افغانستان را ترک کنند.

آنان تأکید کرده است که نباید افغانستان بار دیگر پس از خروج نیروهای خارجی، با جنگ‌های داخلی مواجه شده و دوباره به پایگاه نظامی سازمان‌های تروریستی جهان مبدل شود.

این قطع‌نامه‌ی ۱۱ ماده‌ی همایش مردم کابل زیر نام «صدای مردم کابل در مورد صلح» به حکومت، شورای عالی مصالحه‌ی ملی، نمایندگی سازمان ملل متحد، طالبان و نمایندگی‌های سیاسی مقیم کابل فرستاده شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *