دیدار عبدالله و خلیل‌زاد
NRC

جهان توقع دارد که جمهوری اسلامی افغانستان با طرح واحد به نشست استانبول برود

خلیل‌زاد در دیدار با عبدالله:

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی با زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان دیدار کرده است.

در این دیدار که قبل از ظهر امروز (شنبه، ۲۱ حمل) در قصر سپیدار انجام شده، معاونان عبدالله، اعضای رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی و شماری از رهبران سیاسی و جهادی کشور نیز حضور داشته‌اند.

براساس اعلامیه‌ی سپیدار، خلیل‌زاد در این دیدار بر حمایت همه‌جانبه‌ی امریکا از تلاش‌های صلح افغانستان تأکید کرده و گفته است که کشورش در تلاش‌های صلح و دوران پسا صلح در کنار دولت و مردم افغانستان می‌ماند.

آقای خلیل‌زاد همچنان گفته است که جهان توقع دارد تا جمهوری اسلامی افغانستان با طرح واحد به نشست استانبول برود.

طبق اعلامیه‌ی سپیدار، خلیل‌زاد گفته است: «ایالات متحده و جهان خواهان تسریع روند صلح و بیش‌ترین استفاده از فرصت موجود برای پایان جنگ و استقرار صلح دایمی در افغانستان است.»

به‌گفته‌ی خلیل‌زاد، ایالات متحده‌ی امریکا از تمامی طرف‌ها می‌خواهد که برای پایان جنگ و دست‌یافتن به صلح دایمی همکاری کنند.

در همین حال، عبدالله عبدالله ضمن قدردانی از تلاش‌های امریکا برای دست‌یافتن به صلح، گفته است که جمهوری اسلامی افغانستان به دست‌یافتن به صلح عادلانه و دایمی متعهد است.

آقای عبدالله از آمادگی جمهوری اسلامی برای شرکت در نشست استانبول خبر داده و همچنان گفته است که شورای عالی مصالحه‌ی ملی به‌عنوان چتر بزرگ ملی برای رهبری و مدیریت صلح در این راستا تلاش می‌کند.

او افزوده است: «شورا [شورای عالی مصالحه‌ی ملی] در توحید دیدگاه‌های جمهوریت گام‌های مهمی برداشته و جمهوری اسلامی با طرح و دیدگاه مشترک به اجلاس استانبول می‌رود.»

زلمی خلیل‌زاد صبح امروز به کابل آمده است. او با رییس‌جمهور غنی نیز در ارگ دیدار کرده است. سفر او به کابل درحالی صورت می‌گیرد که قرار است تا چند روز آینده نشست استانبول در پیوند به صلح افغانستان برگزار شود.

زمان مشخص برگزاری این نشست هنوز مشخص نشده است، اما برخی رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که براساس توافق امریکا، سازمان ملل و ترکیه، این نشست در ۱۶ اپریل برگزار می‌شود. قرار است در این نشست روی آینده‌ی سیاسی و انتقال قدرت در افغانستان گفت‌وگو و تصمیم گرفته شود.