صادرات هرات

صادرات هرات به بیش از ۷۵ میلیون دالر در سال رسیده است

مسئولان در اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات ‌می‌گویند که در جریان سال گذشته‌ی خورشیدی (۱۳۹۹) به ارزش ۷۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دالر امریکایی محصولات زراعتی، حیوانی و صنعتی به خارج از کشور صادر شده است.

محمد رفیع رحمانی، آمر اجرائیه‌ی این اتاق امروز (دوشنبه، ۲۳ حمل) به روزنامه اطلاعات روز گفت که در سال ۱۳۹۸ خورشیدی صادرات هرات به ۷۰ میلیون دالر امریکایی رسیده بود.

آقای رحمانی همچنان گفت که گیاهان طبی، میوه‌های خشک، محصولات حیوانی و صنعتی از هرات به مقصد کشورهای خاورمیانه، عربی، ترکیه و اروپا صادر شده است.

به‌گفته‌ی او، در سال ۱۳۹۹ خورشیدی گیاهان طبی به ارزش ۴۰ میلیون دالر امریکایی به کشورهای خارجی صادر شده است و در مقایسه به سال قبل آن، ۹۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

کرابیه، زیره، تخم هندوانه و پسته، مهم‌ترین اقلام گیاهان طبی و زراعتی هرات شمرده می‌شود.

مسئولان در اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات می‌گویند که تقاضا برای خریداری گیاهان طبی در بازارهای خارجی به پیمانه‌ی زیادی وجود دارد.

این مسئولان می‌افزایند که قالین، گلیم، زعفران، میوه‌های خشک، مشروبات غیرالکلی و انرژی‌زا، پشم و کشمیره از مهم‌ترین اقلام صادراتی هرات است.

سال گذشته به‌دلیل شیوع کرونا بازارها برای چندین ماه به‌روی محصولات زراعتی افغانستان متوقف شده بود و به همین خاطر میزان صادرات هرات افزایش بیشتری پیدا نکرده است.