وزیر خارجه امریکا

وزیر خارجه‌ی امریکا: زمان خروج نیروهای ما از افغانستان فرا رسیده است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا می‌گوید که زمان خروج نظامیان این کشور از افغانستان فرا رسیده است.

آقای بلینکن که امروز (چهارشنبه، ۲۵ حمل) در یک نشست خبری مشترک با ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان ناتو در بروکسل صحبت می‌کرد، گفت که امریکا و ناتو به اهدافی که برای نظامیان‌شان در افغانستان تعیین کرده بودند، دست یافته‌اند.

او افزود که امریکا با شرکاری خود در این سازمان روی خروج هماهنگ و امن نیروهای‌شان از افغانستان کار می‌کند.

دبیرکل ناتو نیز گفت که آنان درحال بحث و گفت‌وگو روی چگونگی حضور آینده‌ی‌شان در افغانستان اند.

 این درحالی است که به‌تازگی روزنامه‌ی واشنگتن‌پُست به نقل از منابع آگاه از برنامه‌های جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا گزارش کرده که بایدن تصمیم دارد تمامی نیروهایش را تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی از افغانستان خارج کند.

روزنامه‌ی بریتانیایی تایمز نیز گزارش کرده است که بریتانیا هم قصد دارد نزدیک به تمامی نیروهایش را از افغانستان خارج کند.

پس از آن، خبرگزاری فرانسه به نقل از کرامپ-کارنباوئر، وزیر دفاع آلمان گزارش کرده است که احتمال دارد نیروهای ناتو نیز تا ماه سپتامبر سال جاری میلادی افغانستان را ترک کنند.

در حال حاضر، نزدیک به ۹۶۰۰ نظامی ناتو در افغانستان حضور دارند. این نظامیان به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان آموزش و مشوره می‌دهند.

براساس توافق‌نامه امریکا و طالبان که در دهم حوت ۱۳۹۸ خورشیدی در دوحه، پایتخت قطر به امضا رسید، اول ماه می سال جاری میلادی به‌عنوان آخرین مهلت خروج نیروهای خارجی از افغانستان تعیین شده است.

گروه طالبان در واکنش به تصمیم آمریکا مبنی بر تأخیر در خروج نظامیانش از افغانستان، گفته است تا زمانی که تمامی نیروهای خارجی از افغانستان خارج نشوند، در هیچ نشستی که در آن در مورد افغانستان تصمیم گرفته شود، اشتراک نمی‌کند.

اشاره‌ی طالبان به نشست استانبول است که قرار است در ۲۴ اپریل برگزار شود. این نشست قرار بود در ۱۶ اپریل برگزار شود، اما طالبان اعلام کردند که در این تاریخ در نشست استانبول شرکت کرده نمی‌توانند.