نیروهای خارجی
Reuters

وزیر دفاع آلمان: نیروهای ناتو نیز احتمال دارد تا ماه سپتامبر افغانستان را ترک کنند

خبرگزاری فرانسه به نقل از کرامپ-کارنباوئر، وزیر دفاع آلمان گزارش کرده است که احتمال دارد نیروهای ناتو نیز تا ماه سپتامبر سال جاری میلادی افغانستان را ترک کنند.

پیشتر روزنامه واشنگتن‌پُست گزارش کرده بود که جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا برنامه دارد که تمامی نیروهایش را تا ماه سپتامبر سال جاری از افغانستان خارج کند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر دفاع آلمان درباره‌ی خروج نظامیان خارجی از افغانستان گفته است: «ما همواره گفته‌ایم که باهم می‌رویم و باهم بیرون می‌شویم.»

مقام‌های ناتو تا کنون به‌گونه‌ی رسمی در این مورد چیزی نگفته‌اند.

در حال حاضر، به‌شمول ۲۵۰۰ نظامی امریکایی، نزدیک به ۹۶۰۰ نظامی ناتو در افغانستان حضور دارند. این نظامیان به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان آموزش و مشوره می‌دهند.

براساس توافق‌نامه امریکا و طالبان که در دهم حوت ۱۳۹۸ خورشیدی در دوحه، پایتخت قطر به امضا رسید، اول ماه می سال جاری میلادی به‌عنوان آخرین مهلت خروج نیروهای خارجی از افغانستان تعیین شده است.

گروه طالبان در واکنش به تصمیم آمریکا مبنی بر تأخیر در خروج نظامیانش از افغانستان، گفته است تا زمانی که تمامی نیروهای خارجی از افغانستان خارج نشوند، در هیچ نشستی که در آن در مورد افغانستان تصمیم گرفته شود، اشتراک نمی‌کند.

اشاره‌ی طالبان به نشست استانبول است که قرار است در ۲۴ اپریل برگزار شود. این نشست قرار بود در ۱۶ اپریل برگزار شود، اما طالبان اعلام کردند که در این تاریخ در نشست استانبول شرکت کرده نمی‌توانند.

همزمان با این، میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان افغانستان می‌گوید که تا کنون شرایط خروج نظامیان خارجی از افغانستان فراهم نشده است.

آقای رحمانی در نشست عمومی امروز (چهارشنبه، ۲۵ حمل) مجلس نمایندگان هشدار داد در صورتی که نظامیان خارجی از افغانستان خارج شوند، احتمال آغاز جنگ داخلی و تبدیل شدن افغانستان به جغرافیای تروریزم بین‌المللی نیز وجود دارد.