غنی و بایدن

غنی با جو بایدن در مورد خروج نظامیان امریکایی از افغانستان تلفنی صحبت کرد

رییس‌جمهور اشرف غنی امشب با جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا تلفنی صحبت کرده است.

آقای غنی در رشته‌تویتی نوشته است که دو طرف درباره‌ی برنامه‌ی آقای بایدن برای خروج نظامیان امریکایی از افغانستان تا ماه سپتامبر بحث کرده‌اند.

غنی همچنان نوشته است که جمهوری اسلامی افغانستان به تصمیم امریکا احترام دارد و با همکاران ایالات متحده کار خواهد کرد تا مطمیین شود که روند انتقال به‌گونه‌ی درست انجام می‌شود.

رییس‌جمهور غنی نوشته است: «همان طوری که ما وارد مرحله‌ی بعدی مشارکت خود می‌شویم، ما به کار با شرکای امریکایی و ناتو در تلاش‌های جاری صلح ادامه خواهیم داد.»

آقای غنی در ادامه نوشته است که نیروهای امنیتی و دفاعی «افتخارآفرین» افغانستان کاملا توانایی دفاع از مردم و کشورشان را دارند؛ کاری که آنان در طول این مدت انجام داده‌اند و مردم افغانستان برای همیشه قدردان آنان خواهد بود.

این درحالی است که براساس برنامه‌ی جو بایدن که اخیرا رسانه‌ای شده است، او قرار است تا ۱۱ سپتامبر سال جاری تمامی نیروهایش را از افغانستان خارج کند. آقای بایدن قرار است تا ساعتی دیگر خود جزئیات این برنامه‌اش را اعلام کند.

همزمان با این، وزیر دفاع آلمان از احتمال خروج نیروهای ناتو نیز تا سپتامبر سال جاری خبر داده و بریتانیا نیز رسما اعلام کرده است که قریب به تمامی نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند.

گروه طالبان در واکنش به برنامه‌ی جو بایدن گفته است در صورتی که تمامی نیروهای خارجی در زمان تعیین‌شده (اول می) از افغانستان خارج نشوند، این گروه در هیچ نشستی که در آن در مورد افغانستان تصمیم گرفته شود، شرکت نخواهد کرد.

از سوی هم، درحالی که رییس‌جمهور غنی از احترام جمهوری اسلامی افغانستان به هر گونه تصمیم دولت امریکا در مورد نیروهایش در افغانستان سخن گفته، میر رحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان گفته است که هنوز شرایط خروج نظامیان خارجی فراهم نشده است.

آقای رحمانی همچنان هشدار داده است که در صورت خروج نظامیان خارجی، احتمال دارد جنگ داخلی آغاز شود و افغانستان به جغرافیای تروریزم بین‌المللی بدل شود.