رییس‌جمهور غنی

رییس‌جمهور غنی: افغانستان در مرحله‌ی سقوط قرار ندارد

به دنبال اعلام برنامه‌ی جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا مبنی بر خروج تمامی نظامیان آن کشور از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر، اکنون رییس‌جمهور اشرف غنی می‌گوید که افغانستان در مرحله‌ی سقوط قرار ندارد و نیروهای امنیتی و دفاعی توانایی دفاع مستقلانه از کشورشان را دارند.

آقای غنی این اظهارات را شام روز گذشته (پنج‌شنبه، ۲۶ حمل) از طریق یک ویدیو کنفرانس در نشست مرکز بین‌المللی نظامی گنجوی مطرح کرده است. غنی در این نشست تأکید کرده است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان از چندین سال به این طرف، ۹۴ درصد عملیات‌ها را به‌گونه‌ی مستقلانه انجام می‌دهند.

رییس‌جمهور غنی همچنان یک بار دیگر تأکید کرده است که حکومت افغانستان به تصمیم اخیر رییس‌جمهوری امریکا در مورد خروج نظامیان آن کشور از افغانستان احترام می‌گذارد و در راستای تطبیق این روند، همکاری می‌کند.

طبق خبرنامه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری، غنی گفته است که این تصمیم امریکا باعث شدن که نگرانی‌های مردم به‌خاطر خروج و عدم خروج نیروهای امریکایی از افغانستان رفع شود. به‌گفته‌ی او، افغانستان در حال حاضر از یک طرف با روایت جدید روند صلح، اتصال و همکاری‌های منطقوی و از طرف دیگر در برابر شبکه‌های فرامنطقوی تروریستی و شبکه‌های جرمی قرار دارد.

رییس‌جمهور غنی همچنان گفته است که برای مدیریت بحران ناشی از تروریزم و شبکه‌های جرمی، همکاری‌ها با افغانستان باید کماکان ادامه یابد.

آقای غنی در بخشی از صحبت‌های گفته است که طالبان یا صلح را بپذیرند و یا این‌که مبارزه در برابرشان ادامه می‌یابد. او در عین حال افغانسان صلح‌آمیز و عاری از خشونت و جنگ را به نفع کشورهای منطقه از جمله پاکستان دانسته است.

غنی در مورد طرنقشه‌ی راهی که در مورد صلح افغانستان تهیه کرده، نیز گفته است که این نقشه‌ی راه بر سه ستون «آتش‌بس»، «تأمین صلح پایدار و عادلانه» و «برگزاری انتخابات» استوار است. او علاوه کرده است که به‌خاطر رسیدن به صلح حاضر است پیش از پایان دوره‌ی ریاست‌جمهوری‌اش، انتخابات زودهنگام را برگزار کند.

این درحالی است که چهارشنبه شب هفته‌ی جاری (۲۵ حمل)، جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده‌ی امریکا رسما زمان خروج نظامیانش از افغانستان را اعلام کرد. آقای بایدن گفت که تمامی نظامیانش را تا ۱۱ سپتامبر، بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی، از افغانستان خارج می‌کند. همزمان با این، ناتو نیز اعلام کرده است که یکجا با امریکا از افغانستان خارج می‌شود.

بایدن در عین حال گفته بود که کمک‌های دیپلماتیک و بشری کشورش با افغانستان پس از خروج نظامیان امریکایی نیز ادامه خواهد داشت.

از سوی هم، روز گذشته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی امریکا در جریان سفرش به کابل، در دیدار با رییس‌جمهور غنی گفته است که خروج نیروهای کشورش از افغانستان، به معنای تضعیف مناسبات استراتیژیک میان دو کشور نخواهد بود.

با این حال، گروه طالبان از تصمیم امریکا برای خروج نظامیانش از افغانستان استقبال کرده، اما در عین حال امریکا را به‌خاطر تأخیر در خروج نظامیانش، به نقض توافق‌نامه‌ی دوحه متهم کرده است.

دیدگاه‌های شما
  1. چنانچه در دوران حضور ۲۰ ساله شان دیدیم اگر آمریکایی ها باقی هم می‌ماندند باز هم روز خوش نمیدیدیم ضرب المثل عامیانه است که آب از سر گذشت چه یک نیزه چه صد نیزه. نا امنی و وحشت ادامه دارد ممکن در غیاب آمریکایی ها بیشتر شود.
    آمریکایی ها به هیچ‌وجه نمیخواهند تسلط شانرا بالای حکومت حاکم در افغانستان به هیچ قیمتی از دست دهند. وگرنه بلافاصله حریفان جاگزین میشوند.
    در هر صورت ما ملت مظلوم استیم که قربانی میشویم. تنها ظهور مهدی میتواند به این غایله خاتمه دهد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *