عنایت‌الله بابر فرهمند، معاون شورای عالی مصالحه‌ی ملی
Enayatullah Babur Farahmand

واکنش فرهمند به تعیین والی جدید فاریاب: تغییرات بدون مشورت کمر جمهوری‌خواهان را می‌شکند

عنایت‌الله بابر فرهمند، معاون شورای عالی مصالحه‌ی ملی و عضو حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان به رهبری مارشال عبدالرشید دوستم به تصمیم رییس‌جمهور اشرف غنی برای تعیین محمد داوود به‌حیث والی جدید ولایت فاریاب واکنش نشان داده است.

آقای فرهمند امروز (جمعه، ۳ ثور) در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود نوشته است که تغییر و تبدیل در ادارات یک اصل انکارناپذیر است، اما تغییراتی که به‌گفته‌ی او در یک شرایط حساس امنیتی و تاریخی بدون مشورت صورت بگیرد، «کمر جمهوری‌خواهان را می‌شکند».

فرهمند همچنان نوشته است که او به‌عنوان یکی از باشندگان شمال کشور، هیچ‌گونه نشانه‌ای برای «موثریت و مفیدیت» محمد داوود که «کوچک‌ترین بلدیت قبلی» با ولایت فاریاب ندارد، نمی‌بیند.

معاون شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفته است که محمدداوود به‌رویت یک تصمیم سیاسی به‌عنوان والی فاریاب تعیین شده و با بزرگان و مردم فاریاب هیچ مشوره نشده است.

فرهمند نوشته است که امروز همه به‌صورت مشترک از حوزه‌ی جمهوریت دفاع می‌کنند و هدف همه حفظ، تحکیم و تطبیق کامل ارزش‌های نظام مردم‌سالار است. به‌گفته‌ی او، نظام جمهوریت تصامیم بزرگ و مرتبط به سرنوشت ملت را براساس اراده‌ی مردم می‌گیرد.

با این حال، او نوشته است: «حفظ جمهوریت نیاز به اجماع ملی و اتحاد واقعی دارد. اما دیده می‌شود که ارگ ریاست‌جمهوری با شعار مردم‌سالاری در پی تحکیم دیکتاتوری است.»

فرهمند تصمیم رییس‌جمهور غنی مبنی بر تعیین والی جدید برای ولایت فاریاب را «سیاسی» خوانده و گفته است که هیچ تصمیمی بدون اراده‌ی مردم فاریاب و ولایات شمال قابل تطبیق نیست.

صبح امروز اداره مستقل ارگان‌های محلی اعلام کرد که محمد داوود براساس پیشنهاد این اداره و منظوری رییس‌جمهور غنی به‌حیث والی جدید ولایت فاریاب تعیین شده است.

پیش از این نقیب‌الله فایق به‌عنوان والی فاریاب کار می‌کرد.