معاون حزب جنبش به رهبری مارشال دوستم در تخار کشته شد

منابع امنیتی در ولایت تخار تأیید می‌کنند که پیرم‌قل ضیایی، معاون شورای مرکزی حزب جنبش اسلامی افغانستان به رهبری مارشال عبدالرشید دوستم در درگیری با جنگ‌جویان گروه طالبان کشته شده است.

خلیل اسیر، سخن‌گوی فرماندهی پولیس تخار به روزنامه اطلاعات روز گفت که این درگیری روز گذشته (شنبه، ۱۱ ثور) در روستای «قلعه‌ی گرداب» ولسوالی رستاق این ولایت رخ داده است.

آقای اسیر افزود که در جریان درگیری، سه نفر دیگر از افراد وابسته به پیرم‌قل ضیایی و نیروهای خیزش مردمی در تخار نیز زخمی شده‌اند.

در همین حال، عنایت‌الله بابر فرهمند، معاون نخست شورای عالی مصالحه‌ی ملی کشور در اعلامیه‌ای گفته است که آقای ضیایی در نتیجه‌ی انفجار ماین کشته شده است.

آقای فرهمند پیرم‌قل ضیایی را مرد مبارز، مجاهد صادق و نظامی کارفهم خوانده و گفته است که از یاران و همسنگران دیرینه‌ی مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبس ملی اسلامی افغانستان بوده است.

او تأکید کرده است که آقای ضیایی در امنیت، ثبات و آرامش مردم در ولایت‌های شمال‌شرقی کشور تأثیرگذاری ارزنده و مهم داشته است. معاون شورای عالی مصالحه‌ی ملی کشته‌شدن او را ضایعه‌ی جبران‌ناپذیر و اندوه سنگین برای مردم خوانده است.

پیرم‌قل ضیایی در دور پانزدهم مجلس نمایندگان، نیز عضویت این مجلس را داشت.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، از سخن‌گویان طالبان در تویتی مسئولیت کشته‌شدن معاون حزب جنبش اسلامی را به عهده گرفته است. او گفته است که پیرم‌قل ضیایی در نتیجه‌ی انفجار ماین این گروه کشته شده‌اند.

او همچنان ادعا کرده است که چهار محافظ ضیایی نیز کشته شده‌اند.

ولایت تخار در شمال‌شرق کشور از ولایت‌های ناامن است که جنگ‌جویان گروه طالبان در بخش‌هایی از این ولایت از جمله ولسوالی رستاق حضور و فعالیت گسترده دارند.