چهار ماه کار بی‌مزد؛ چرا معاش صدها کارمند مراکز توزیع تذکره الکترونیکی پرداخت نمی‌شود؟

چهار ماه کار بی‌مزد؛ چرا معاش صدها کارمند مراکز توزیع تذکره الکترونیکی پرداخت نمی‌شود؟

چهار ماه می‌شود که معاش صدها کارمند مراکز توزیع تذکره الکترونیکی اداره ملی احصائیه و معلومات افغانستان پرداخت نشده است. این کارمندان در مراکز مختلف توزیع در ولایت کابل و در برخی ولایت‌ها امروز (سه‌شنبه، ۱۴ ثور) دست به اعتصاب کاری زده‌اند و می‌گویند تا زمانی‌که اداره احصائیه و معلومات پاسخ قناعت‌بخش به آن‌ها ندهد و مشکل را حل نکند، آنان دست از اعتصاب کاری نمی‌کشند.

کارمندان مرکز ملی تثبیت هویت در کابل که تعدادشان به بیش از ۴۰۰ تن می‌رسند از روز گذشته (۱۳ ثور) دست به اعتصاب کاری زده‌اند. کارمندان مراکزی توزیع خیرخانه، قلعه‌ی نجارها، کارته نو، ارزان قیمت، خیرخانه، ولسوالی پغمان و چند شعبه‌ی دیگر در کابل و کارمندان مراکز توزیع تذکره الکترونیکی در ولایت‌های کاپیسا، بغلان، غور، فاریاب، سمنگان، خوست، قندهار و هرات از امروز دست به اعتصاب کاری زده‌اند.

اما اداره احصائیه و معلومات می‌گوید که تنها معاش کارمندان مراکز توزیع تذکره الکترونیکی که در سال مالی ۱۴۰۰ استخدام شده‌اند، پرداخت نشده و در روزهای آینده و پیش از عید رمضان، حتما معاش آنان پرداخت می‌شود.

روزنامه اطلاعات روز از جمع این کارمندان با چند تن آنان که مربوط به مراکز توزیع تذکره الکترونیکی در کابل و ولایت کاپیسا می‌شوند صحبت کرده ‌است. آنان می‌گویند که اداره احصائیه در نخست می‌گفت به‌دلیل این که بودجه از سوی مجلس نمایندگان تصویب نشده، پرداخت معاش آنان با تأخیر مواجه شده است. به گفته‌ی آنان، بعد از آن‌که سند بودجه ملی از سوی مجلس تأیید شد، مسئولان اداره احصائیه در هر ماه و هر هفته بهانه‌های مختلف را به خورد کارمندان می‌دهند، از جمله می‌گویند که بودجه از طرف وزارت مالیه تخصیص داده نشده است.

صبح روز سه‌شنبه، یکی از کارمندان مرکز توزیع تذکره الکترونیکی در منطقه‌ی خیرخانه کابل در صحبت با اطلاعات روز گفت کارمندان این مرکز که تعدادشان به حدود پنجاه تن می‌رسند، به دلیل پرداخت‌نشدن معاش چهار ماه گذشته، دست به اعتصاب کاری زده‌اند. اطلاعات روز می‌خواست از این مرکز گزارش تصویری تهیه کند، اما مسئولان این مرکز به گزارش‌گر اطلاعات روز اجازه ورود به این مرکز را ندادند. مسئولان این مرکز به گزارش‌گر اطلاعات گفته است کارمندان در مرکز حضور ندارند که بخواهید با آن‌ها مصاحبه کنید. هم‌زمان یکی از کارمندان که نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود از داخل این مرکز گفت که تمامی کارمندان در مرکز حضور دارند و مدیر مرکز به آنان اجازه نمی‌دهد که بیرون شوند و با رسانه‌ها صحبت کنند.

پنج کارمندی‌ که اطلاعات روز با آن‌ها صحبت کرده، به‌دلیل هراس از عواقب افشای این موضوع و صحبت با رسانه‌ها نمی‌خواهند نام‌های‌شان در گزارش ذکر شوند. یکی از این کارمندان می‌گوید: «اگر خبر شوند که کی رسانه‌ها را خبر داده، باز کارش را خراب می‌کنند.»

عبدالله (نام مستعار) یکی از کارمندان مرکز توزیع تذکره الکترونیکی در ولسوالی پغمان می‌گوید که از اول جدی سال ۱۳۹۹ تاکنون معاش کارمندان این مرکز پرداخت نشده است و هر بار که موضوع با مسئولان اداره احصائیه در میان گذاشته، آن‌ها بهانه‌های مختلف از جمله نبود بودجه و تخصیص‌نیافتن بودجه از سوی وزارت مالیه را مطرح کرده‌اند. آقای عبدالله می‌افزاید که قرارداد آن‌ها «معاش در برابر حاصل کار» است و اول ماه جدی که این نوع قرارداد بر کارمندان «تحمیل شده» معاش آنان نیز پرداخت نشده است. به گفته‌ی او، تنها معاش مدیران این مرکز که قبل‌تر از آن‌ها استخدام شده بودند، ممکن است پرداخت شده باشد، اما از کارمندان جدید که در ماه‌های قوس و جدی ۱۳۹۹ استخدام شده‌اند، پرداخت نشده است.

یکی از کارمندان مرکز توزیع تذکره الکترونیکی کارته نو در صحبت با اطلاعات روز می‌گوید که معاش تمامی کارمندان این مرکز که به‌تازگی استخدام شده‌اند، در چهار ماه گذشته پرداخت نشده است و در این مدت پاسخ اداره احصائیه برای آن‌ها قابل‌قبول نبوده و آنان مجبور شده‌اند که در نهایت دست به اعتصاب کاری بزنند. آقای هاشم می‌افزاید که اعتصاب کاری آنان تا زمان دریافت پاسخ قناعت‌بخش از طرف اداره احصائیه، ادامه خواهد داشت.

قراردادهای کارمندان جدید که از نوع «معاش در برابر حاصل کار» بود در ماه جدی نیز جنجالی شد و برخی از کارمندان در برابر آن اعتراض کردند. هاشم می‌گوید که کارمندان مجبور شدند که این نوع قراردادها را امضا کنند: «قراردادهای معاش در برابر حاصل کار را به‌نحوی سر ما امضا کردند. چون کارمندان معاش نگرفته‌ بودند، برای این که معاش گذشته خود را بگیرند، از روی مجبوری قرارداد را امضا کردند.»

یکی از کارمندان مرکز ملی تثبیت هویت در کابل می‌گوید که کارمندان شبعه‌ی مرکزی این نهاد از روز گذشته دست به اعتصاب کاری زده بودند و اعتصاب آن‌ها امروز نیز ادامه دارد. عبدالله می‌افزاید: «از تاریخ ۲۲ قوس که ما به‌صورت رسمی کار را شروع کردیم، تاکنون یک افغانی معاش نگرفته‌ایم.» به گفته‌ی او، اداره احصائیه نخست تصویب‌نشدن سند بودجه از سوی مجلس را بهانه می‌کرد و بعدا می‌گفت که براساس دستور رییس‌جمهور ممکن است سیستم NTA  لغو شود و به این «بهانه» معاش آنان را پرداخت نکرد: «دو ماه است که ما دنبال معاش خود استیم. به ما رقم‌رقم وعده می‌دهند.»

یکی از کارمندان توزیع تذکره الکترونیکی در ولایت کاپیسا در صحبت با اطلاعات روز می‌گوید که همه‌ی ۴۰ کارمند این مرکز دست به اعتصاب کاری زده‌اند و آن‌ها در این مدت بارها به مسئولان ولایتی و مسئولان مرکزی اداره احصائیه در کابل مراجعه کرده‌اند، اما هیچ کسی صدای آن‌ها را نشنیده‌اند.

پاسخ اداره احصائیه چیست؟

رویینا شهابی، سخن‌گوی اداره احصائیه و معلومات در صحبت با اطلاعات روز می‌گوید که در یکی-دو ماه اول به‌دلیل این که سند بودجه با تأخیر از سوی مجلس نمایندگان تصویب شد، پرداخت معاش این کارمندان به تأخیر افتاد و بعدا به‌دلیل تخصیص‌نیافتن بودجه از سوی وزارت مالیه بار دیگر با تأخیر مواجه شد. خانم شهابی می‌افزاید مشخص‌نبودن سرنوشت سیستم NTA نیز پرداخت معاش این کارمندان را با تأخیر روبه‌رو کرده است.

سال گذشته مجلس نمایندگان در راستای همسان‌سازی معاش کارمندان دولتی گفت که سیستم معاش  NTA حذف شود. بعدا براساس فرمان رییس‌جمهور غنی، کمیته نظارت NTA تشکیل شد و این کمیته فیصله کرد که ادارات کارمند جدید استخدام نکنند. بعدا کمیته در مورد این سیستم به نتیجه نرسید و قراردادهای NTA را تا اخیر ماه حمل تمدید کرد.

مطابق فیصله این کمیته، قرارداد کارمندان NTA  تا اخیر ماه حمل تمدید شده و این کمیته پس از ارزیابی طرح‌های ادارات با در نظرداشت فیصله‌های شورای عالی حاکمیت قانون و اصل صرفه‌جویی، تصمیم خواهد گرفت که قراردادها تا ختم سال جاری تمدید شود یا نه.

فیصله کمیته نظارت NTA
فیصله کمیته نظارت NTA

سخن‌گوی اداره احصائیه و معلومات می‌گوید: «خبر خوش این است که فیصله کمیته NTA آمده و معاش این کارمندان طی مراحل شده است. معاش آنان به استثنای کسانی که در حاضری‌شان مشکل وجود دارد، قبل از عید پرداخت می‌شود.»