منطقه‌ی آرزو در شهر غزنی

جنگ در شهر غزنی؛ طالبان یک قرارگاه ارتش در «آرزو» را سقوط دادند

منابع محلی در ولایت غزنی تأیید می‌کنند که یک قرارگاه ارتش در منطقه‌ی «آرزو»، از مربوطات حوزه‌ی سوم امنیتی شهر غزنی به‌دست جنگ‌جویان گروه طالبان سقوط کرده است.

نصیراحمد فقیری، رییس شورای ولایتی غزنی به روزنامه اطلاعات روز گفت که این قرارگاه ارتش شب گذشته (چهارشنبه، ۱۵ ثور) در پی یک درگیری میان طالبان و نیروهای ارتش سقوط کرده است.

آقای فقیری افزود که تاکنون از تلفات این درگیری گزارش نشده است، اما تعدادی از نیروهای ارتش لادرک اند.

به گفته‌ی او، هم‌اکنون تنها یک پاسگاه نیروهای دولتی در نزدیکی لوای سوم قول اردوی ۲۰۳ تندر در منطقه‌ی آرزو مستقر است. رییس شورای ولایتی غزنی افزود که این قرارگاه نیز در معرض تهدید حمله‌ی حنگ‌جویان طالبان قرار دارد.

این منطقه حدود سه هفته می‌شود که در محاصره‌ی شدید جنگ‌جویان طالبان قرار دارد. در تاریخ ۱۰ ثور، یک پاسگاه ارتش در منطقه‌ی آرزو به‌دست طالبان سقوط کرد. براساس گفته‌های منابع محلی در این حمله‌ی طالبان، دو سرباز کشته و دو سرباز دیگر زخمی شدند.

همچنان جنگ‌جویان این گروه دست‌کم ۲۰ عضو دیگر ارتش را نیز با خودشان بردند.

اما محمدیاسین ضیا، رییس ستاد ارتش کشور در آن هنگام اما گفته بودکه تعداد نیروهای مستقر در این پاسگاه، ۱۷ نفر و از بخش‌های مختلف ارتش، پولیس و امنیت ملی بوده‌اند. او افزوده بود که سقوط این پاسگاه «مشکل بسیار جدی» برای دولت خلق نکرده است.

همچنان واحدالله جمعه‌زاده، سخن‌گوی والی غزنی با سقوط این پاسگاه گفته بود که عملیات هوایی و زمینی برای پاکسازی آرزو از وجود جنگ‌جویان طالبان آغاز شده است. او تأکید کرده بود که این عملیات تا پاکسازی کامل این منطقه ادامه خواهد داشت.

یک روز پس از آن، وزارت دفاع اعلام کرد که دست‌کم ۱۵ طالب در این عملیات کشته و ده طالب دیگر زخمی شده‌اند.

همچنان سه روز پیش وزارت دفاع ملی اعلام کرد که نیروهای تازه‌نفس ارتش در ولایت غزنی تحت رهبری یک از جنرالان ارشد این نیروها مستقر شده‌اند. این وزارت گفته بود که برنامه‌ای ویژه برای برقراری امنیت بهتر اجرا خواهد شد.

منطقه‌ی آرزو در حومه‌ی شهر غزنی در مسیر شاه‌راه نمبر«۲» غزنی – پکتیکا موقعیت دارد. این منطقه از بیش از یک سال پیش به این طرف شاهد درگیری‌های خونین میان جنگ‌جویان طالبان و نیروهای دولتی بوده‌اند. در سال‌های گذشته بخش‌هایی از این منطقه در کنترل طالبان بود و جنگ‌جویان این گروه با استفاده از آن، هرازگاهی بر مرکز غزنی حمله می‌کردند.