نهادهای حامی رسانه‌ها خواهان بررسی ترور نعمت‌الله روان شدند

ساعاتی پس از کشته‌شدن نعمت‌الله روان، آمر مطبوعات وزارت مالیه‌ی کشور و گوینده‌ی پیشین تلویزیون خصوصی «طلوع‌نیوز» در ولایت قندهار، نهادهای حامی رسانه‌ها و آزادی بیان خواهان بررسی چگونگی این رویداد توسط نهادهای امنیتی شده‌اند.

نهاد حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) امروز (پنج‌شنبه، ۱۶ ثور) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که نهادهای امنیتی باید در نخست رابطه‌ میان قتل نعمت‌الله روان و فعالیت روزنامه‌نگاری او و سپس رابطه میان تهدیدهای اخیر گروه طالبان و این قتل را مشخص و روشن کنند.

به نقل از اعلامیه، او در حالی ترور شده است که اخیرا خبرنگاران در ولایت قندهار توسط گروه‌های تروریستی تهدید شده‌اند. نی تأکید کرده است: «قتل آقای روان در حالی اتفاق می‌افتد که تعدادی از خبرنگاران در قندهار گفته‌اند که از جانب نهادهای امنیتی معلوماتی دریافت کرده‌اند که تعدادی از خبرنگاران زیر تهدید جدی گروه‌های تروریستی قرار دارند.»

با این حال، این نهاد با محکوم‌کردن قتل روان افزوده است که اگر حکومت افغانستان در زمینه‌ی تأمین امنیت خبرنگاران کاری انجام ندهند، «دشمنان مردم افغانستان» هرازگاهی از جامعه‌ی رسانه‌ای کشور قربانی می‌گیرند و این وضعیت ضربه‌ی مهلکی بر پیکر جامعه‌ی رسانه‌ای و آزادی بیان وارد خواهد کرد.

در همین حال، کمیته‌ی مصونیت خبرنگاران افغان نیز ترور نعمت‌الله روان را محکوم کرده و از حکومت خواسته است که این رویداد را به‌صورت جدی پیگیری کند تا عاملان قتل شناسایی و به پنجه‌ی قانون سپرده شوند.

در اعلامیه‌ای که از سوی این نهاد به نشر رسیده، آمده که او یک روز پس از تهدید رسانه‌ها توسط گروه طالبان ترور شده است.

در همین حال در اعلامیه تأکید شده است که خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای اهداف غیرنظامی اند و حکومت افغانستان و سازمان ملل متحد باید در خصوص حفاظت و حمایت از خبرنگاران اقدامات جدی کنند تا خبرنگاران در فرآیند صلح آسیب نبینند.

از سویی هم، این نهاد از حکومت خواسته است که به قضایای قتل‌های هدفمند خبرنگاران رسیدگی کنند.

همچنان کمیته‌ی مصونیت خبرنگاران افغان از خبرنگاران نیز خواسته است که در شرایط حساس کنونی در رفت‌وآمدهای‌شان و تهیه گزارش از محلات، رهنوودهای مصونیتی را به‌صورت جدی تطبیق کنند.

ارگ ریاست‌جمهوری نیز با نشر خبرنامه‌ای این رویداد را محکوم کرده است. در اعلامیه‌ی ارگ آمده است که تروریستان با انجام این وحشت، نمی‌تواند آزادی بیان را محدود، صدای مردم را خاموش و اراده‌ی محکم مردم را ضعیف کنند.

در علامیه گروه طالبان مسئول ترور نعمت‌الله روان خوانده شده و تأکید شده است که این گروه باید درک کند که تداوم جنگ و خشونت بر علیه مردم، خلاف دستورا اسلامی و انسانی بوده و راه معقول نیست. ارگ ریاست‌جمهوری افزوده است که تداوم جنگ علیه مردم باعث پیچیده‌شدن بحران و ضایع‌شدن فرصت‌های صلح می‌شود.

گروه طالبان دست‌داشتن در ترور آقای روان را رد کرده است.

نعمت روان قبل از چاشت امروز در ساحه‌ی «چوک شهید احمدولی» در مربوطات حوزه‌ی دوازدهم امنیتی شهر قندهار ترور شده است. وزارت مالیه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که او توسط دو مهاجم تفنگ‌دار هدف قرار گرفته شده است.

نعمت‌الله روان حدود سه هفته‌ی قبل به‌عنوان آمر مطبوعات وزارت مالیه مقرر شده بود. او قبل از آن گوینده‌ی خبر تلویزیون خصوصی طلوع‌نیوز بود. نی گفته است که آقای روان به‌خاطر طی مراحل اسناد تحصیلی خود به این ولایت سفر کرده بود.

هنوز شخص و یا گروهی مسئولیت ترور او را به عهده نگرفته است.

این درحالی است که در ماه‌های اخیر ترورهای هدفمند و به‌ویژه ترورهای خبرنگاران در کشور افزایش یافته است. طالبان که همواره از سوی دولت افغانستان عامل این ترورها خوانده می‌شوند، روز گذشته به رسانه‌ها پیام تهدیدآمیز دادند.

ذبیح‌الله مجاهد، از سخن‌گویان این گروه در رشته‌تویتی گفته بود که از چند روز گذشته این طرف، شماری از رسانه‌ها دست به نشر پروپاگند علیه این گروه و نشرات یک جانبه زده‌اند. این گروه گفته که در عقب این نشرات امنیت ملی افغانستان قرار دارد.

او تهدید کرده بود که در صورت نشر خبرها و گزارش‌های یک‌جانبه و «معلومات نادرست»، «مسئولیت اقدامات بعدی به مسئولان و کارمندان رسانه‌ها بر می‌گردد».

در همین حال، نی گفته است که از آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی تاکنون نعمت‌الله روان هفتمین خبرنگار و کارمند جامعه‌ی رسانه‌ای است که ترور می‌شود.