دسترسی زنان افغان به خدمات صحی
Heather Barr

دیدبان حقوق بشر: میزان دسترسی زنان افغان به خدمات صحی «تکان‌دهنده» است

سازمان دیدبان حقوق بشر در یک گزارش تازه، میزان دسترسی زنان افغان به خدمات صحی را «تکان‌دهنده» توصیف کرده است.

این سازمان همچنان گفته است که کاهش کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان دسترسی زنان افغان را به خدمات صحی کاهش داده و ادامه‌ی این وضعیت سبب مرگ زنان بیشتری در این کشور خواهد شد.

در این گزارش که روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۶ ثور) منتشر شده، از جامعه جهانی خواسته شده است تا بدون درنظرداشت مسایل سیاسی و امنیت، کمک‌های خود را به بخش صحت افغانستان بررسی و نیازمندی‌های افغان‌ها، از جمله خدمات صحی برای زنان و دختران را در اولویت قرار دهند.

هیتر بار، مسئول بخش حقوق زنان سازمان دیدبان حقوق بشر گفته است که براساس یافته‌های آنان، از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ میلادی، کمک‌های بین‌المللی به بخش صحت افغانستان ۳۶ درصد کاهش یافته و همچنان سال به سال کمتر می‌شود.

به‌گفته‌ی خانم بار، سیستم صحی افغانستان برای زنان به‌ویژه برای زنان فقر مشکلات زیادی بار آورده است.

در گزارش دیدبان حقوق بشر، درحالی که از دولت افغانستان خواسته شده است تا به اصلاح نظام صحی این کشور اولویت بدهد، از طالبان نیز خواسته شده است که اجازه دهند زنان و دختران به خدمات صحی دسترسی داشته باشند.

این نهاد به تأثیر ناگوار کاهش کمک‌های بین‌المللی با خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان هشدار داده است.

هیتر بار گفته است که کاهش کمک‌ها از همین حالا اثرات زیانبار و تهدیدآمیز بر زندگی بسیاری زنان و دختران داشته و دسترسی و کیفیت خدمات را نیز متأثر کرده است.

او گفته است: «براساس آمار، شمار زنانی که به خدمات قبل از ولادت و افراد آموزش‌دیده درهنگام ولادت دسترسی دارند، در حال اُفت است. در افغانستان برای هر ده هزار نفر ۴.۶ داکتر، پرستار و قابله وجود دارد. اما براساس اطلاعات سازمان صحت جهانی، کشوری که برای هر ده هزار نفر کمتر از ۲۳ کارمند صحی وجود داشته باشد، با کمبود شدید نیرو مواجه است و این رقم در افغانستان تکان‌دهنده است.»

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، آمارهای وزارت صحت عامه‌ی افغانستان نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ هزار زن در هنگام ولادت، ۶۹۵ زن جان خود را از دست می‌دهند، درحالی که این رقم تا چند سال پیش به حدود ۳۰۰ نفر می‌رسید.