دانشگاه هرات
عکس: آرشیف

ترکمنستان رشته‌ی نفت و گاز در دانشگاه هرات ایجاد می‌کند

سفارت افغانستان در عشق‌آباد می‌گوید که ترکمنستان رشته‌ی نفت وگاز را در دانشگاه هرات در غرب کشور ایجاد می‌کند.

در خبرنامه‌ای که از سوی سفارت افغانستان در عشق‌آباد منتشر شده، آمده است که عبدالله فایز، رییس دانشگاه هرات و اتامانوف بایرامراد یایلیمویچ، رییس دانشگاه نفت و گاز ترکمنستان روز گذشته (چهارشنبه، ۲۹ ثور) در یک نشست ویدیویی امکانات حقوقی، تخنیکی و آموزشی ایجاد این رشته را بررسی کرده‌اند.

به نقل از خبرنامه، رییس دانشگاه نفت و گاز ترکمنستان در این نشست ظرفیت‌ها و امکانات این دانشگاه را توضیح داده و آمادگی کامل کشورش را برای ایجاد رشته‌ی نفت و گاز در دانشگاه هرات اعلام کرده است.

رییس دانشگاه هرات نیز در مورد چگونگی چارچوب حقوقی، نصاب درسی و سایر همکاری تخنیکی ترکمنستان با دانشگاه هرات صحبت کرده است. او همچنین برای تقویت همکاری‌های علمی – آموزشی میان دو دانشگاه، خواهان برگزاری برنامه‌های مشترک تخصصی یک ساله شده است.

سفارت افغانستان در عشق‌آباد افزوده است که احمدطارق نورزاد، مستشار این سفارت هم در مورد جدول زمانی شامل نهایی‌سازی چارچوب حقوقی و سایر همکاری‌های تخنیکی ترکمنستان برای ایجاد رشته‌ی نفت و گاز در چوکات دانشگاه هرات صحبت کرده است.

براساس اعلام این سفارت، ترکمنستان تجربه‌ی غنی علمی – تخصصی در بخش نفت و گاز دارد. سفارت افغانستان در عشق‌آباد ابراز امیداوری کرده است که با ایجاد رشته‌ی نفت و گاز در چوکات دانشگاه هرات همکاری‌های اقتصادی به‌خصوص در پروژه‌های منطقوی از جمله تاپی میان دو کشور تقویت می‌شود.