تا هنوز نصف آرا تفتیش نشده است

اطلاعات روز: مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند، از آغاز روند تفتیش آرا تاکنون، بیش از 10 هزار صندوق رای تفتیش شده است. نورمحمد نور، سخن‌گوی این کمیسیون دیروز به خبرنگاران در کابل گفت، از آغاز روند تفتیش آرا تا ناوقت روز شنبه10231 صندوق رای تفتیش شده و این رقم، تفتیش 45 درصد کل آرا را تشکیل می‌دهد.
او گفت، به روز شنبه تیم‌های کاری در کمیسیون انتخابات بیش از هشت صد و پنجاه صندوق رای را به شمول 37 صندوق در بخش شمارش ویژه تفتیش کردند. این رقم بزرگ‌ترین تفتیش در طول روند شمارش آرا بوده است. پیش‌تر شماری از مشاهدان ملی گفته‌ بودند که روند تفتیش آرا بسیار به کندی پیش می‌رود.
پس از توافق نامزدان، قرار بود در هر روز 1000 صندوق تفتیش شود، اما با گذشت حدود یک ماه هنوز 45 درصد کل آرا تفتیش شده است. هنوز زمان دقیق تکمیل روند تفتیش آرا و اعلام نتایج انتخابات مشخص نیست. اما کمیسیون انتخابات ابراز امیدواری می‌کند که روند تفتیش آرا تا سه هفته دیگر تکمیل و نتایج انتخابات اعلام شود.
این انتخابات افغانستان، طولانی‌ترین انتخابات در جهان خوانده شده است. شهروندان و تاجران از طولانی شدن انتخابات و کشمکش‌های سیاسی نامزدان به ستوه آمده‌اند و خواهان اعلام نتایج انتخابات‌اند. جنجال‌های این انتخابات و طولانی شدن آن عواید ملی و رشد اقتصادی کشور را بیش از 20 درصد کاهش داده است.
انتخابات ریاست جمهوری بر کاروبار کارگران و تاجران نیز ضربه‌ی سنگی وارد کرده‌اند. از سویی هم، وزارت مبارزه با مواد مخدر تأکید دارد، به دلیل افزایش جنجال‌های انتخاباتی کشت کوکنار در کشور در سال جاری افزایش یافته است. انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی به تاریخ 16 حمل برگزار شد.
در دور اول انتخابات ریاست جمهوری هیچ یک از نامزدان 50 جمع یک درصد کل آرا را به دست نیاوردند؛ پس از آن انتخابات میان دو نامزد پیش‌تاز برگزار شد. با اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، جنجال‌ها بین نامزدان بالا گرفت و تا هنوز ادامه دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *