امضای موافقت‌نامه‌ی همکاری میان وزارت عدلیه و دفتر همکاری‌های انکشافی آلمان
MOJ

حاکمیت قانون و دست‌رسی به عدالت؛ آلمان به ارزش ۴.۵ میلیون یورو به افغانستان کمک می‌کند

دولت آلمان افغانستان را به ارزش مبلغ ۴.۵ میلیون یورو در راستای حاکمیت قانون، افزایش دست‌رسی به عدالت، افزایش آگاهی حقوقی شهروندان به‌ویژه زنان و بهبود وضعیت نهادهای عدلی و پولیس کمک می‌کند.

در خبرنامه‌ی وزارت عدلیه آمده است که موافقت‌نامه‌ی اجرای همکاری‌های تخنیکی میان این وزارت و دفتر همکاری‌های انکشافی آلمان (GIZ) امروز (سه‌شنبه، ۴ جوزا) در کابل امضا شده است.

در این موافقت‌نامه، افزایش ۳۰ درصدی رسیدگی به قضایای حقوقی که یک طرف آن خانم‌ها باشند، تهیه و تطبیق طرح‌های انکشافی برای ریاست‌های عدلیه، تهیه و نشر قوانین مربوط به زنان و ارتقای ظرفیت کارکنان ادارات حقوق به‌منظور رسیدگی بهتر به قضایا به‌عنوان شاخص تعیین شده است.

فضل‌احمد معنوی، وزیر عدلیه گفته است که امضای این موافقت‌نامه به معنای این است که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، همکاری‌های جامعه جهانی با این کشور همچنین ادامه دارد.

آقای معنوی همچنین گفته است که براساس این موافقت‌نامه، همکاری‌های آلمان در بخش دست‌رسی مردم به‌ویژه زنان به عدالت و حاکمیت قانون با وزارت عدلیه تا سال ۲۰۲۳ میلادی ادامه می‌یابد و پس از آن نیز همکاری‌ها قطع نخواهد شد.

در همین حال، برند میسر اشمیت، رییس پروژه‌ی حمایت از حاکمیت قانون دفتر همکاری‌های انکشافی آلمان گفته است که بحث حاکمیت قانون یک موضوع جهانی است تا با آن حقوق همه افراد به‌صورت یک‌سان تأمین شود و آن‌ها فرصت داشته باشند حق خود را از دولت‌ها و حکومت‌ها مطالبه کنند.

اشمیت همچنین گفته است که کشورش در بخش تأمین حقوق زنان به‌ویژه در بخش‌های دوردست افغانستان نیز کار می‌کند و این موافقت‌نامه همکاری‌های دوجانبه را میان وزارت عدلیه و دفتر همکاری‌های آلمان تنظیم می‌کند.

او در ادامه افزوده است که براساس تصمیم وزارت خارجه‌ی آلمان، پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، همکاری‌های آلمان با افغانستان در بخش‌های مختلف ادامه خواهد داشت.