Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive
گسترش سریع ویروس کرونا در 16 ولایت؛ «اگر مردم همکاری نکنند، منتظر معجزه هم نباشند»

گسترش سریع ویروس کرونا در ۱۶ ولایت؛ «اگر مردم همکاری نکنند، منتظر معجزه هم نباشند»

اطلاعات روز: براساس آمارهای وزارت صحت عامه‌ی کشور، شیوع ویروس کرونا در کشور سیر صعودی به خود گرفته و به‌شدت در حال افزایش است. دیروز هفتم جوزا ۹۷۷ بیمار کرونایی شناسایی شدند؛ رقمی که از آغاز شیوع این ویروس تاکنون در کشور بی‌پیشینه بوده است. پیش از آن در موج اول بیشترین رقم در یک روز ۹۱۵ بیمار بود. با این حال وزارت صحت عامه‌ی کشور موج سوم کرونا در کشور را تهدید به امنیت ملی کشور عنوان می‌کند و از شهروندان می‌خواهد که با رعایت دستورهای صحی در مبارزه با این تهدید همکاری کنند.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه امروز (شنبه، ۸ جوزا) در یک نشست مطبوعاتی خطاب به شهروندان کشور گفت که اگر مردم با دستگاه صحی کشور همکاری کنند، موج سوم «با هوش و تدبیر» مدیریت می‌شود: «با همکاری شما مصیبتی که کرونا در کشورهای همجوار خلق کرد، در افغانستان واقع نخواهد شد. اما اگر همکاری نکنید، منتظر معجزه نباشید.»

براساس آمار وزارت صحت عامه، در ۲۴ ساعت گذشته ۶۵۴ تن به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۲۰ بیمار کرونایی در کشور جان باخته‌اند. با ثبت این ارقام، شمار کل مبتلایان به کرونا در کشور به ۷۰ هزار و ۷۶۱ تن رسیده است.

پوشیدن ماسک، رعایت فاصله‌ی دو متری و خودداری از رفتن به جاهای مزدحم از مهم‌ترین کارهایی است که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا توصیه می‌شود. به گفته‌ی آقای مجروح، پوشیدن ماسک می‌تواند ۶۰ تا ۷۰ درصد یک شخص را از شر کرونا مصون نگهدارد. 

سرپرست وزارت صحت عامه گفت که شیوع کرونا از عید فطر به این سو در تمامی ولایت‌های به‌ویژه در ۱۶ ولایت کشور سیر صعودی خود را می‌پیماید. کابل، غزنی،‌ هلمند،‌ قندهار، لوگر، ننگرهار، پکتیا، پروان، میدان‌وردک، پنجشیر، بلخ، لغمان، بدخشان، کاپیسا، قندوز و نیمروز از جمله‌ی ولایت‌هایی هستند که ویروس کرونا در آن در حال گسترش است. براساس برنامه‌ی مبارزه با موج سوم کرونا و به‌منظور جلوگیری از گسترش ویروس و کنترل وضعیت موجود، تمامی دانشگاه‌ها، مکاتب، کورس‌های آموزشی دولتی و خصوصی در این ولایت‌ها از امروز (شنبه، ۸ جوزا) برای دو هفته تعطیل اعلام شده است.

تعطیلی مکاتب و دانشگاه‌ها با واکنش‌هایی هم مواجه شده است. شماری از استادان مکتب‌ها و دانشگاه‌های خصوصی از این تصمیم وزارت صحت انتقاد کرده‌اند. آنان استدلال می‌کنند وقتی فعالیت‌های دیگر به‌صورت عادی در جریان باشد، تنها با رخصتی نهادهای تحصیلی و آموزشی کرونا مهار نمی‌شود.

در مقابل استدلال وزارت صحت عامه این است که شهروندان کشور خواست‌های متفاوت و متناقضی دارند. سرپرست وزارت صحت در این باره گفت: «اگر قرنطین اعلام کنیم مردم نمی‌پذیرند. اگر نکنیم، نقد و دشنام نثار ما می‌کنند. شماری می‌گویند اگر مکاتب و دانشگاه‌ها را رخصت نکنید، فرزندان ما را به کشتن می‌دهید.» بنابراین وزارت صحت عامه تصمیم گرفته است که مکاتب‌، کورس‌ها و دانشگاه‌ها را به‌دلیل این‌که از جاهایی به‌شدت مزدحم است و شیوع ویروس کرونا را تسریع می‌کند، رخصت اعلام کند.

در همین حال، عباس بصیر، وزیر تحصیلات عالی گفت که به مسئولان نهادهای تحصیلی و دانشگاه‌ها در ولایت‌های که درس‌ها ادامه دارد هدایت داده است که تمامی دستورهای صحی را رعایت کنند.

رنگینه حمیدی، سرپرست وزارت معارف هم گفت که او به مسئولان نهادهای تعلیمی در ولایت‌هایی که درس‌ها جریان دارد، هدایت داده است که دستورهای صحی را رعایت کنند.

اطمینان از امکانات کافی برای مبارزه با موج سوم

سرپرست وزارت صحت گفت که ظرفیت آزمایش افزایش یافته است؛ در حدی که مراکز صحی در ۲۴ ساعت ظرفیت ۲۴ تا ۲۸ هزار آزمایش را دارند. او اضافه کرد که انتظار می‌رود تا اواسط ماه جون میلادی در ۳۴ ولایت کشور امکانات آزمایش فراهم شود. به گفته‌ی او وزارت صحت برنامه دارد که در ۱۰ تا ۱۵ روز آینده ۱۰۰ هزار آزمایش سریع در سطح کشور انجام شود.

براساس آمار وزارت صحت در 24 ساعت گذشته ۶۵۴ تن به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند
براساس آمار وزارت صحت در ۲۴ ساعت گذشته ۶۵۴ تن به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند

آقای مجروح از موجودیت بسترهای کافی برای بیماران که وضع‌شان وخیم می‌شوند هم اطمینان داد. به گفته‌ی او در شفاخانه‌ی افغان – جاپان ۷۰ بستر جدید اضافه شده و در آینده ۵۰ بستر دیگر هم اضافه می‌شود. او همچنین گفت که وزارت صحت در بخش کابل شماری از شفاخانه‌ها را ویژه‌ی بیماران کرونایی آماده کرده است. به گفته‌ی او شفاخانه‌ی قصبه با ۲۰۰ بستر در شمال کابل، شفاخانه حلال احمر با ۵۰ بستر موجود و ظرفیت اضافه‌شدن ۵۰ بستر دیگر در جنوب کابل، شفاخانه اندونیزیایی‌ها با ۵۰ بستر در حال حاضر و ظرفیت اضافه‌شدن ۵۰ بستر دیگر در شرق کابل و شفاخانه‌ی محمدعلی جناح با ۱۰۰ بستر در حال حاضر و ظرفیت اضافه شدن ۱۵۰ بستر دیگر در آینده‌ی نزدیک، آماده‌ی پذیرش بیماران کرونایی هستند.

آقای مجروح از آمادگی وزارت صحت برای فراهم‌کردن بسترهای کافی در ولایت‌های قندهار، لوگر، لغمان، بلخ و هلمند که در آن ویروس در حال گسترش است، نیز خبر داد. او گفت که تیم‌های مسلکی وزارت به این ولایت‌ها سفر کرده‌اند و در عین حال با بانک جهانی هم توافق شده است که در این ولایت‌ها ۵۰ تا ۱۰۰ درصد بستر با تمامی امکاناتش اضافه کند.

در کل، به گفته‌ی آقای مجروح وزارت صحت توانایی این را دارد که در صورت وخامت اوضاع، تا ۲۲ هزار بستر برای بیماران کرونایی فراهم کند.

سرپرست وزارت صحت از موجودیت اکسیجن کافی در شفاخانه‌های ویژه‌ی کرونا اطمینان داد. او گفت که در هر شفاخانه‌ی ویژه کرونا، ۲۰۰ تا ۴۰۰ بالون اکسیجن ذخیره است. به گفته‌ی او حکومت از یونسف خواسته که چهارهزار و ۸۰۰ بالون دیگر هم فراهم کند که در شرایط اضطراری از آن استفاده شود.

تهیه‌‌ی برخی از امکانات مثل فراهم‌کردن اکسیجن را یونسف و بنیاد آغا خان به دوش گرفته‌اند. اما به گفته‌ی سرپرست وزارت صحت عامه، یونسف هنوز نتوانسته به این تعهد خود عمل کند. یونسف وعده داده بوده است که تا ماه حمل در شفاخانه‌های ویژه کرونا در ۳۴ ولایت افغانستان دستگاه تولید اکسیجن تعبیه می‌کند. اما به گفته‌ی آقای مجروح این نهاد تا کنون این کار را انجام نداده است و بار دیگر وعده داده که این کار را اواخر ماه اسد انجام می‌دهد. آقای مجروح اضافه کرد که امارات متحده‌ی عربی با فرستادن یک دستگاه تولید اکسیجن برای شفاخانه‌ی افغان – جاپان تا جایی این خلا را پر کرده است. او گفت: «در حال حاضر نیازمندی به اکسیجن را بخش خصوصی کشور برآورده می‌کند و تا کنون با مشکل کمبود اکسیجن روبه‌رو نشده‌ایم.»