بیش از یک‌هزار و ۵۶۰ کیلومتر مربع خاک افغانستان ماین فرش است

غلام‌بهاوالدین جیلانی، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید که یک‌هزار و ۵۶۵ کیلومتر مربع از خاک کشور ماین فرش است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای جیلانی این موضوع را امروز (پنج‌شنبه، ۱۳ جوزا) در یک نشست ویدیویی با نماینده‌ی ارشد سفارت آلمان در افغانستان، رییس دفتر خدمات ماین‌پاکی سازمان ملل متحد در افغانستان، نمایندگان سفارت کشورهای کمک‌کننده‌ی برنامه‌ی ماین‌روبی و مسئولان این وزارت مطرح کرده است.

به نقل از خبرنامه، او گفته است که از سال ۱۹۹۰ میلادی تاکنون سه‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع کشتزار از ماین پاکسازی شده، اما هنوزهم یک‌هزار و ۵۶۵ کیلومتر مربع ساحات ملوث با ماین‌ها باقی مانده است.

وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث کشور افزوده است که در جریان پاکسازی این تعداد ساحات کشور از ماین، بیش از ۲۰ میلیون ماین و مهمات منفجرناشده کشف و از بین برده شده است.

در همین حال، به گفته‌ی او، در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی به‌گونه‌ی اوسط ۱۱۵ غیرنظامی از اثر انفجار ماین‌ها، مهمات منفجرناشده و ماین‌های دست‌ساخت کشته و زخمی شده‌اند.

غلام‌بهاوالدین جیلانی توضیح داده است که ۶۳ درصد آنان در نتیجه‌ی انفجار ماین‌های دست‌ساخت و ۳۶ درصد در نتیجه‌ی انفجار مواد منفجره‌ی باقی‌مانده از جنگ کشته و یا زخمی شده‌اند. او تأکید کرده است که ۴۷ درصد قربانیان کودکان بوده‌اند.

با این حال آقای جیلانی گفته است که افغانستان هنوزهم به ادامه‌ی کمک‌های جامعه‌ی جهانی در زمینه‌ی ماین‌پاکی نیاز دارد. او تأکید کرده است که پاک‌سازی ماین‌ها زمینه را برای پیشرفت، ترقی و بازسازی فراهم می‌کند.

در همین حال، رییس دفتر خدمات ماین‌پاکی سازمان ملل متحد در افغانستان گفته که این سازمان به تعهدات خود در مورد پاکسازی ماین در افغانستان متعهد است. نماینده‌ی سفارت امریکا در کابل هم گفته است که کشورش سالانه بیش از ۲۰ میلیون دالر را در زمینه‌ی ماین‌پاکی در افغانستان هزینه می‌کند.

او همچنان حمایت کشورش را در روند ملی ماین‌پاکی در افغانستان اعلام کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *