نسل‌کشی هزاره‌ها و جنایات دیگر را خاتمه دهید

امان ریاضت

جنایت جنگی، جنایت ضد بشری، جنایت نسل‌کشی و جنایت محیط‌زیستی از شمار جنایت‌هایی است که در افغانستان اتفاق افتاده‌اند. حداقل، حمله‌های سازمان‌یافته در دو دهه گذشته، مصداق بارز این جنایت‌هایند. حمله‌های سازمان‌یافته و پی‌هم بالای مسجد، مکتب، کورس و وسایل انتقال عمومی هزاره‌ها نشان‌دهنده اراده‌ی نسل‌کشی گروه‌های تروریستی است. چون جنایت نسل‌کشی است، در بسیاری موارد گروه‌های تروریستی مسئولیت آن را نیز نمی‌گیرند.

جنایت نسل‌کشی به‌منظور نابود کردن تمام یا بخشی از یک گروه قومی، نژادی و مذهبی صورت می‌گیرد. قتل اعضای یک گروه قومی، آسیب شدید جسمی و روحی به اعضای یک گروه قومی و قرار دادن عمدی یک گروه قومی در وضعیتی که پیشرفت نسلی نداشته باشند از شمار مصداق‌های اساسی جنایت نسل‌کشی است. حمله‌های تروریستی به مکتب، مسجد، کورس و وسایل انتقال عمومی هزاره‌ها سبب شده است که آن‌ها آسیب شدید جسمی و روحی ببینند. این حمله‌ها امید هزاره‌ها را برای زندگی در کشور گرفته‌است. حداقل از عوام هزاره‌ها که بپرسید، می‌گویند که به صورت سازمان‌یافته مورد حمله‌های نامعلوم تروریستی قرار می‌گیرند. وقتی بپرسی چرا آن‌ها مورد حمله‌های سازمان‌یافته تروریستی قرار می‌گیرند، می‌گویند چون هزاره و شیعه هستند. به نظر می‌رسد که حمله‌های سازمان‌یافته تروریستی به هزاره‌ها این باور را در آن‌ها ایجاد کرده‌است. با این وضع، حمله به هزاره‌ها، اهداف جنایت نسل‌کشی را برآورده کرده‌است. آن‌ها آسیب شدید جسمی و روحی دیده‌اند، این روزها به صورت خاص احساس امنیت نمی‌کنند و به نظر می‌رسد علاقمندی‌شان را برای رفتن به مکتب و اعتراض مدنی از دست داده‌اند. مصداق‌های جنایت نسل کشی همین‌ها است.

جنایات تروریستی در افغانستان بالای همه اتفاق افتاده‌ است. پشتون، تاجیک، هزاره و اوزبیک این کشور مورد حمله‌های سازمان‌یافته تروریستی قرار گرفته‌اند. در وضعیت موجود، هیچ قومی از کشور در هیچ جای از این کشور از حمله‌های تروریستی مصوون نیستند؛ مگر آن‌هایی که با تروریسم هم‌دست‌ اند. مصداق‌های جنایت‌ نسل‌شی، جنایت جنگی و جنایت‌ ضد بشری در قلمرو هر قوم کشور اتفاق افتاده‌است. من فکر می‌کنم که این مصداق‌ها در میان پشتون‌ها گاهی بیشتر به نظر می‌رسد. مکتب رفته نمی‌توانند، گاهی مسجد رفته نمی‌توانند. از تکنالوژی و وسایل پیشرفت دور نگه‌داشته شده‌اند و وضعیت زندگی مناسب ندارند. این‌ها به نحوی مصداق‌های جنایت نسل‌کشی است که پشتون‌ها هم به آن روبه‌رو اند. به دلیل موجودیت و فعالیت‌های تروریسم در مناطق پشتون‌ها، دختران و پسران آن‌ها در وضعیتی قرار گرفته‌اند که آینده روشن ندارند. آن‌ها خودشان این وضعیت را انتخاب نکرده‌اند؛ بل‌که تروریسم آن‌ها را محکوم به این وضعیت کرده‌است.

تاجیک‌ها و اوزبیک‌ها نیز مورد جنایت‌های متعدد تروریستی قرار گرفته‌اند. شمردن و توضیح دادن مصداق‌های آن، تحقیق بسیار پیچیده نمی‌خواهد. فقط کمی به وضعیت و محکومیت آن‌ها فکر شود. آن‌ها خودشان این وضعیت و محکومیت را انتخاب نکرده‌اند؛ بلکه تروریسم این وضعیت و محکومیت را بر آن‌ها تحمیل کرده است.

بنابراین، جنایت نسل‌کشی بالای هزاره‌ها صادق است و متأسفانه صورت گرفته‌ است. باید برای آن‌ها و سایر اقوام مظلوم کشور در مجامع داخلی و خارجی دادخواهی کنیم. تروریست‌ها مرتکب این جنایت‌ها شده‌اند. به کمپین ختم جنایت‌ها، به خصوص جنایت نسل‌کشی بالای هزاره‌ها، و ایستادگی در برابر تروریسم بپیوندیم. از همدیگر حمایت کنیم. زندگی هزاره‌ها و تمام ما مهم است.

#StopHazaraGenocide

#StopAllCrimes

دیدگاه‌های شما
  1. هزاره ها بیجا می نالند! در ۲۰ سال اخیر نسکشی بر ضد پشتونها روان است! نسل کشی هزاره ها شاید در بدل فاطمیون جواب باشد و درین عربها دخیل اند!

  2. افسار حکومت در افغانستان از دست رفته است، مکرر ظلمها بالای قوم هزاره صورت گرفته است. در طول تاریخ فقط تنها جرم نسل کشی هزاره‌ها هویت قومی ومذهبی شان بوده و است. در سال ۱۳۹۴ با ربودن تعداد ۳۰ تن مسافران هزاره در شاهراه کابل قندهار‌ نشان دادند که هزاره بودن در افغانستان جرم است و حکومت فعلی آن گونه که برای رهای اسیران ۱۳۹۴ انجام دادن خودش را برای مردم مشخص ساخت که چگونه بر خورد تبعیض آمیز دارد.
    اقلیت‌ها در افغانستان تاریخ سازشده است، غنی درپی محو اقلیت‌ها در کشور هستند. با کشتارهای سیستماتیک و هدف قرار دادن قوم خاص می‌خواهد پشتونوالی را در کشور پیاده کند،

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *