انتخابات ریاست‌جمهوری ایران
IRNA

روند رأی‌دهی در سیزدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ایران آغاز شد

روند رأی‌دهی در سیزدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ایران رأس ساعت ۷:۰۰ صبح امروز (جمعه، ۲۸ جوزا) آغاز شد. این روند قرار است تا ساعت ۱۲:۰۰ شب ادامه یابد.

محسن رضایی میرقائد، ابراهیم رئیسی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و عبدالناصر همتی چهار نامزد سیزدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ایران هستند.

سعید جلیلی، محسن مهرعلیزاده و علیرضا زاکانی نیز از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بودند، اما در جریان مبارزات انتخاباتی، از نامزدی در این انتخابات انصراف دادند.

طبق گزارش‌ها، وزارت داخله‌ی ایران افراد واجد شرایط رأی‌دهی در انتخابات ریاست‌جمهوری را بیش از ۵۹ میلیون نفر اعلام کرده است.

این وزارت میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را نیز براساس نظرسنجی‌ها بین ۳۷ تا ۴۷ درصد پیش‌بینی کرده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین دقایق آغاز رأی‌گیری، رأی خود را به صندوق ریخته است. آقای خامنه‌ای، انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را «یک آزمون ملی» خوانده و از مردم خواسته است که در این انتخابات شرکت کنند.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سایه‌ی تحریم‌های گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی در داخل و خارج از ایران برگزار شده است. از هفته‌ها به این طرف مردم ایران از سوی برخی گروه‌های سیاسی به تحریم «فعال و هدفمند» دعوت شده‌اند.