سخن‌گوی وزارت مهاجرین
GMIC

در سه ماه اخیر بیش از ۱۲۸ هزار خانواده در نتیجه‌ی حملات طالبان بی‌جا شده‌اند

وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان اعلام کرده است که از آغاز سال جاری خورشیدی تا کنون بیش از ۱۲۸ هزار خانواده در نتیجه‌ی حملات طالبان از خانه‌های‌شان بی‌جا شده‌اند.

اسلام‌الدین جرأت، سخن‌گوی وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان امروز (شنبه، ۲۹ جوزا) در یک نشست خبری در کابل گفت که این وزارت در هماهنگی با سازمان‌ها و مؤسسات بین‌المللی در تلاش کمک‌رسانی به این خانواده‌های بی‌جاشده، است.

این درحالی است که از ابتدای سال جاری به‌ویژه پس از اول ماه می میلادی که خروج نظامیان خارجی از افغانستان آغاز شد، جنگ در سراسر کشور شدت گرفته است. طالبان طی دو ماه اخیر حدود ۳۰ ولسوالی را تصرف کرده‌اند. در نتیجه‌ی سقوط این ولسوالی‌ها، هزاران خانواده از مناطق اصلی‌شان بی‌جا شده‌اند.

از سوی هم، سخن‌گوی وزارت مهاجرین گفته است که دولت افغانستان در همکاری با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، برای ۷۵ هزار خانواده‌ی مهاجر افغان در کمپ‌های مهاجرین در پاکستان که از اثر محدودیت‌های کرونا با مشکلات اقتصادی مواجه شده بودند، کمک کرده است.

به‌گفته‌ی آقای جرأت، کمیساریای عالی سازمان ملل برای هر خانواده‌ی مهاجر مبلغ ۱۲ هزار کلدار پاکستانی کمک توزیع کرده است.

او در عین حال گفت که برای سه‌هزار و ۸۴۰ خانواده‌ی مهاجر افغان در پاکستان نیز از سوی کشورهای ترکیه و چین مواد غذایی کمک توزیع شده است.

براساس آمار وزارت امور مهاجرین وعودت‌کنندگان، در حال حاضر بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار شهروند افغانستان در پاکستان مهاجرند. بیشتر این افراد را خانواده‌هایی تشکیل می‌دهند که در کمپ‌های مهاجرین با درآمد اندک بسر می‌برند.