طالبان

ادامه‌ی سقوط ولسوالی‌ها؛ ۱۳ ولسوالی در شش ولایت به‌دست طالبان افتاد

مسئولان محلی و اعضای شورای ولایتی تأیید می‌کنند که ولسوالی‌های دوشی و جلگه‌ی بغلان، دشت ارچی و قلعه‌زال قندوز، دولت‌آباد، کشنده و شولگره‌ی بلخ، کوهستان فاریاب، آقچه، منگجیک، خانقاه و فیض‌آباد جوزجان و ارزگان خاص ارزگان از کنترل دولت خارج شده است.

محمدحنیف کهگدای، عضو شورای ولایتی بغلان امروز (دوشنبه، ۳۱  جوزا) به روزنامه اطلاعات روز گفت که ولسوالی‌های دوشی و جلگه‌ی این ولایت شب گذشته پس از آنکه نیروهای امنیتی از این ولسوالی‌ها عقب‌نشینی کردند، به‌دست طالبان افتاده است.

اما یک منبع حکومتی از ولسوالی دوشی در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که نظامیان دولتی پس از درگیری چند ساعته، مجبور شده‌اند که از این ولسوالی عقب‌نشینی کنند. به گفته‌ی او، در جریان درگیری سه نفر از نظامیان دولتی زخمی شده‌اند.

همچنین آقای کهگدای افزود که ولسوالی نهرین بغلان نیز در محاصره‌ی طالبان قرار دارد. این گروه مسیر شاهراه کابل – شمال را در ولسوالی خنجان این ولایت هم به‌روی ترافیک مسدود کرده است.

همزمان با این، یک منبع در ولسوالی تاله‌وبرفک به روزنامه اطلاعات روز گفت که حمله‌ی طالبان در این ولسوالی به شکست مواجه شده است. به گفته‌ی او، نیروهای مردمی نیز در کنار نیروهای امنیتی با جنگ‌جویان طالبان می‌جنگند. قبل از این در ولایت بغلان، ولسوالی‌های بُرکه و دهنه‌ی غوری به‌دست طالبان سقوط کرده بود.

محمدیوسف ایوبی، رییس شورای ولایتی قندوز هم تأیید کرد که ولسوالی‌های دشت‌ارچی و قلعه‌زال این ولایت توسط جنگ‌جویان گروه طالبان سقوط داده شده است. آقای ایوبی گفت که نیروهای امنیتی از این ولسوالی‌ها عقب‌نشینی کرده‌اند.

همچنین به گفته‌ی او، درگیری شدید میان نظامیان دولتی و جنگ‌جویان طالبان در ولسوالی امام‌صاحب این ولایت جریان دارد.

رییس شورای ولایتی قندوز افزود که جنگ هم‌اکنون در شهر قندوز نیز کشیده شده است و درگیری‌های پراکنده میان دو طرف در حومه‌های این شهر جریان دارد. ولسوالی علی‌آباد این ولایت هم در کنترل طالبان است.

همچنین ولسوالی خان‌آباد این ولایت در تاریخ ۲۴ جوزا پس از چند بار دست‌به‌دست‌شدن میان طالبان و نیروهای دولتی، به‌دست دولت افتاد.

افزون بر سقوط این چهار ولسوالی در بغلان و قندوز، ولسوالی‌های دولت‌آباد، شولگره و کشنده‌ی بلخ نیز به‌دست طالبان سقوط کرده است. غلام‌سخی لاله، عضو شورای ولایتی بلخ به روزنامه اطلاعات روز گفت که ولسوالی‌های دولت‌آباد و کشنده شب گذشته و ولسوالی شولگره هم قبل از ظهر امروز به‌دست طالبان افتاده است.

آقای لاله افزود که در جریان درگیری‌ها در این ولسوالی‌ها به دو طرف تلفاتی وارد شده، اما رقم دقیق آن هنوز مشخص نشده است. قبل از این ولسوالی‌های دولت‌آباد و زارع بلخ به‌دست طالبان سقوط کرده بود.

همچنین یک منبع امنیتی در ولایت ناامن فاریاب که نخواست نامش در خبر ذکر شود، به روزنامه اطلاعات روز گفت که ولسوالی کوهستان این ولایت هم به‌دست طالبان سقوط کرده است. به گفته‌ی او، نیروهای امنیتی مستقر در این ولسوالی به طالبان تسلیم شده‌اند.

از سویی هم، یک منبع محلی در صحبت با روزنامه اطلاعات تعداد افراد تسلیم‌شده را حدود ۶۰ نفر ذکر کرد. او گفت که این نیروها پس از چند روز محاصره عصر روز گذشته با پادرمیانی ساکنان محل به طالبان تسلیم شده‌اند.

قبل از این طالبان ولسوالی‌های قیصار، شیرین‌تگاب، دولت‌آباد و خواجه‌سبزپوش این ولایت را نیز سقوط داده‌اند.

در ولایت جوزجان نیز ولسوالی‌های آقچه، منگجیک، خانقاه و فیض‌آباد این ولایت توسط جنگ‌جویان گروه طالبان سقوط کرده است. بابر ایشچی، رییس شورای ولایتی جوزجان به روزنامه اطلاعات روز گفت که از این میان تنها ولسوالی آقچه امروز سقوط کرده است.

به گفته‌ی او، حدود ۱۵۰ نیروی امنیتی که در این ولسوالی مستقر بوده‌اند به طالبان پیوسته‌اند.

ولسوالی مردیان این ولایت نیز بامداد روز گذشته به‌دست جنگ‌جویان طالبان سقوط کرده بود.

همزمان با سقوط این ولسوالی‌ها به‌دست طالبان، احمدشاه ساحل، سخن‌گوی والی ارزگان تأیید کرده است که نیروهای امنیتی از ولسوالی ارزگان خاص این ولایت بیرون شده‌اند. او گفته است که این نیروها به‌دلیل عدم مؤثریت حضورشان در این ولسوالی، بیرون شده‌اند.

طالبان اما در هفته‌ی گذشته ادعا کرده بود که این ولسوالی را سقوط داده‌اند.

قبل از این ولسوالی گیزاب ارزگان هم به‌دست جنگ‌جویان گروه طالبان سقوط کرده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *