سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری
عکس: آرشیف

سرور دانش: طالبان در گرداب موج متلاطمی که خود آفریده، غرق خواهند شد

به دنبال سقوط شماری از ولسوالی‌ها در کشور، سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری گفته است که گروه طالبان اشتباه دهه‌ی هفتاد را تکرار می‌کنند و سرانجام در «گرداب موج متلاطمی که خود آفریده، غرق خواهد شد».

آقای دانش در یادداشتی در صفحه‌ی رسمی فیسبوک خود نوشته است که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور به‌زودی درس دیگری را به طالبان خواهند داد که تا ابد فراموش نشود.

دانش نوشته است که گروه طالبان «به اصطلاح فتوحات» خود را از مناطق و سرزمین‌هایی شروع کرده است که هیچ نوع زمینه‌ی پذیرش اجتماعی و فرهنگی در میان مردم آن مناطق ندارند.

به‌گفته‌ی او، ولایات شمال و مناطق مرکزی افغانستان در دهه‌ی هفتاد نشان دادند که به هیچ صورت تسلیم زورگویی و انحصارطلبی طالبان نمی‌شوند و به این گروه اجازه‌ی حاکمیت نخواهند داد.

معاون دوم ریاست‌جمهوری تلاش طالبان برای تصرف اراضی بیشتر افغانستان را یک «خیال باطل» خوانده است.

دانش در عین حال گفته است که طالبان جز به حاکمیت انحصاری خود به هیچ چیز دیگری تن نمی‌دهند و به صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز نیز باور ندارند.

او نوشته است: «نمایندگان طالبان در مذاکرات دوحه هم صرف به‌صورت نمادین حضور دارند و تا کنون به هیچ نوع مذاکره‌ی مؤثر و معنادار حاضر نشده‌اند.»

سرور دانش نوشته است که طالبان و حامیان این گروه در بیش از دو سال اخیر شعار صلح را مطرح کردند و در سایه‌ی این شعار و با کمک برخی از کشورهای دیگر، از مشروعیت نسبی بین‌المللی برخوردار شدند.

دانش همچنین نوشته است که دولت افغانستان از این شعار به خوبی استقبال کرد، اما طالبان با تشدید خشونت‌ها و جنگ، ثابت کردند که حتا کم‌ترین باور به صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ندارند.

با این حال، او نوشته است که در کنار نیروهای دفاعی و امنیتی، خیزش‌های وسیع مردمی و مقاومت فراگیر ملی در چارچوب حاکمیت دولتی، برای دفاع از جمهوریت و برای سرکوب «دشمنان نظام» در حال شکل‌گیری است.

معاون دوم ریاست‌جمهوری افزوده است که گروه طالبان باید بداند که اگر صلح و راه‌حل سیاسی را نپذیرد، از طریق نظامی و تشدید جنگ به‌هیچ صورت به اهداف خود نمی‌رسد. او تأکید کرده است: «مردم سرافراز افغانستان هرگز ذلت تسلیم‌شدن به استبداد و انحصار را نمی پذیرد.»

این درحالی است که گروه طالبان طی دو ماه اخیر بیش از ۵۰ ولسوالی را تصرف کرده‌اند. نیروهای امنیتی و دفاعی شماری از این ولسوالی‌ها را از طالبان پس گرفته‌اند. در شماری از ولایت‌ها بسیج مردمی علیه این گروه شکل گرفته در برخی نقاط دیگر کشور نیز در حال شکل گرفتن است.