طالبان ۱۰ ولسوالی دیگر و یک بندر تجارتی را تصرف کردند

منابع محلی و اعضای شورای ولایتی تأیید می‌کنند که ولسوالی‌های نهرین و بغلان مرکزی در بغلان، شاه‌جوی در زابل، قرقین و خماب در جوزجان، چوره در ارزگان، احمدخیل و لجه‌منگل در پکتیا و گل‌تپه و چهاردره‌ی قندوز و «شیرخان بندر» در این ولایت از کنترل دولت خارج شده است.

صفدر محسنی، رییس شورای ولایتی بغلان امروز (سه‌شنبه، ۱ سرطان) به روزنامه اطلاعات روز گفت که ولسوالی بغلان مرکزی شب گذشته و ولسوالی نهرین هم امروز به‌دست جنگ‌جویان گروه طالبان افتاده است.

آقای محسنی افزود که در ولسوالی بغلان مرکزی درگیری میان نظامیان دولتی و طالبان برای چند ساعت صورت گرفته است. به گفته‌ی او، هنوز رقم تلفات این درگیری مشخص نشده است.

قبل از این در ولایت ناامن بغلان در شمال‌شرق کشور، ولسوالی‌های بُرکه، دهنه‌ی غوری، دوشی و جلگه هم به‌دست طالبان سقوط کرده بود.

همچنین دُرمحمد قیام، منشی شورای ولایتی زابل به روزنامه اطلاعات روز گفت که ولسوالی شاه‌جوی در این ولایت بدون درگیری به طالبان واگذار شده است. به گفته‌ی آقای قیام، نیروهای ارتش مستقر در این ولسوالی به‌دلیل عدم مؤثریت حضورشان، از این ولسوالی به شهر قلات، مرکز زابل منتقل شده‌اند.

در تاریخ ۱۴ جوزا مقام‌های محلی در زابل هم تأیید کردند که ولسوالی شینکی این ولایت به‌دست طالبان سقوط کرده است. چند روز بعد از آن طالبان با نشر ویدیویی از این ولسوالی اعلام کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی مستقر در شینکی را تا ساحه‌ی تحت حاکمیت دولت همراهی کرده‌اند.

بعدا امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری اعلام کرد که نحوه‌ی تخلیه‌ی این نیروها از ولسوالی شینکی یک راز اطلاعاتی است.

عبدالحی حیات، عضو شورای ولایتی جوزجان نیز به روزنامه اطلاعات روز تأیید کرد که ولسوالی‌های قرقین و خماب این ولایت بدون درگیری به‌دست طالبان افتاده است. آقای حیات افزود که نیروهای ارتش بدون هیچ تهدید جدی از سوی طالبان از این ولسوالی‌ها به شهر شبرغان، مرکز جوزجان عقب‌نشینی کرده‌اند.

به گفته‌ی او، تعداد اندک از جنگ‌جویان طالبان پس از خروج ارتش از ولسوالی‌های قرقین و خماب به مرکز این ولسوالی‌ها آمده و کنترل آن‌ها را به‌دست گرفته‌اند.

طالبان طی چند روز گذشته، کنتر ولسوالی‌های آقچه، منگجیک، خانقاه، فیض‌آباد و مردیان جوزجان هم به‌دست گرفته‌اند.

همچنین احمدشاه ساحل، سخن‌گوی والی ارزگان تأیید کرده است که نیروهای دولتی ولسوالی چوره‌ی این ولایت را ترک کرده‌اند. او گفته است که این نیروها به‌دلیل عدم مؤثریت حضورشان از این ولسوالی بیرون شده‌اند.

طالبان اما گفته است که این ولسوالی را به‌تازگی در کنترل گرفته‌اند. این گروه قبل از این ولسوالی‌های ارزگان خاص و گیزاب را هم سقوط داده بود.

امرالدین ولی، عضو شورای ولایتی قندوز هم در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که ولسوالی‌های گل‌تپه و چهاردره‌ی این ولایت پس از درگیری میان نیروهای امنیتی و دفاعی و طالبان به‌دست این گروه سقوط کرده است.

همچنین او تأکید کرد که این گروه کنترل تمامی بخش‌های بندر تجارتی شیرخان را در ولسوالی امام‌صاحب این ولایت به‌دست گرفته است. بندر تجارتی شیرخان در مرز با تاجیکستان یکی از شریان‌های اقتصادی قندوز به حساب می‌آید. کالاهای تجاری از طریق این بندر به کشورهای آسیای‌میانه و برعکس انتقال داده می‌شود.

افزون بر این‌ها، جنگ‌جویان طالبان کنترل ولسوالی‌های دشت ارچی، قلعه‌زال، امام‌صاحب، علی‌آباد و خان‌آباد قندوز را هم به‌دست دارند.

روز گذشته محمدیوسف ایوبی، رییس شورای ولایتی قندوز گفته بود که جنگ در شهر قندوز کشیده شده است و طالبان در حومه‌ی این شهر حملات‌شان را تشدید کرده‌اند.

از ولایت پکتیا نیز خبر می‌رسد که طالبان ولسوالی‌های احمدخیل و لجه‌منگل این ولایت را تصرف کرده‌اند. عبدالمالک زازی، رییس شورای ولایتی پکتیا خبر سقوط این دو ولسوالی را در صحبت با روزنامه اطلاعات روز تأیید کرد. پیش از این، ولسوالی‌های میرزکه و زازی آریوب نیز از کنترل دولت خارج شده بود.

همزمان با سقوط این ولسوالی‌ها به‌دست طالبان، این گروه همچنین ادعا کرده است که کنترل ولسوالی‌های جغتو در میدان‌وردک و میوند در قندهار را هم به‌دست گرفته‌اند. اما منابع محلی در این ولایات به روزنامه اطلاعات روز سقوط این ولسوالی‌ها توسط طالبان را تکذیب کردند.

شریف‌الله هوتک، عضو شورای ولایتی میدان‌وردک به روزنامه اطلاعات روز گفت که درگیری در مرکز ولسوالی جغتوی این ولایت میان طالبان و نظامیان دولتی جریان دارد. او افزود که تعدادی از این نیروها به طالبان تسلیم شده‌اند.

او ابراز نگرانی کرد که اگر از این نیروها حمایه‌ی هوایی صورت نگیرد، ولسوالی جغتو به‌دست طالبان سقوط می‌کند. طالبان قبلا ولسوالی‌های نرخ و جلریز این ولایت را در کنترل گرفته بودند.

همچنین احمدشاه خان، عضو شورای ولایتی قندهار به روزنامه اطلاعات روز گفت که درگیری در ولسوالی میوند میان طالبان و نظامیان دولتی جریان دارد. او گفت که هم‌اکنون شبکه‌های مخابراتی توسط این گروه در میوند قطع شده است و به اندازه‌ی کافی در این ولسوالی نظامیان دولتی مستقرند.

افزون براین‌ها، طالبان ادعا کرده‌اند که ولسوالی لجه‌منگل و احمدخیل ولایت پکتیا را نیز در کنترل گرفته‌اند، اما روزنامه اطلاعات روز موفق به‌دریافت معلومات رسمی در این مورد نشد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *