جان اف کربی، سخن‌گوی پنتاگون

پنتاگون: با افزایش حملات طالبان و تصرف ولسوالی‌ها وضعیت در افغانستان تغییر کرده است

وزارت دفاع امریکا اعلام کرده است که وضعیت در افغانستان با افزایش حملات طالبان و تصرف مراکز ولسوالی‌ها تغییر کرده و سطح بلند خشونت‌ها هنوز هم ادامه دارد.

این وزارت همزمان گفته است که طیف وسیعی از گزینه‌ها برای ادامه‌ی پشتیبانی از نیروهای امنیتی به‌ویژه نیروهای هوایی افغانستان پس از خروج نظامیان خارجی از این کشور را زیر بررسی دارند.

جان اف کربی، سخن‌گوی وزارت دفاع امریکا روز گذشته (دوشنبه، ۳۱ جوزا) در یک نشست خبری گفته است که مقام‌های این کشور در تلاشند تا راه‌های بهتری برای پشتیبانی از نیروهای هوایی افغانستان بیابند.

کربی در عین حال گفته است که توانایی‌های ارتش امریکا برای پشتیبانی مورد نیاز از افغانستان از قبل وجود دارد، اما رهبران سیاسی و نظامی این کشور می‌کوشند راه‌های بهتری برای انجام این مأموریت پیدا کنند.

سخن‌گوی پنتاگون به اظهارات لوید آستین، وزیر دفاع امریکا که گفته «روند خروج از افغانستان با سرعت ادامه دارد، اما وابسته به شرایط است»، اشاره کرده است.

کربی گفته است که مقام‌های نظامی امریکا به‌گونه‌ی دوامدار سرعت و توانایی‌های مورد نیاز برای تکمیل روند خروج مصون و منظم از افغانستان را زیر بررسی و ارزیابی دارند.

کربی علاوه کرده است که نیروهای امریکایی از افغانستان خارج می‌شوند و روند خروج این نیروها تا ۱۱ سپتامبر کامل می‌شود. او تأکید کرده است که تصامیم اتخاذشده در این مورد قابل تغییر نیست.

همزمان با این، جان اف کربی گفته است که پنتاگون ظرفیت ناو هواپیمابر «یو اس اس آیزن‌هاور» را در منطقه بالا برده است. به‌گفته‌ی او، لوید آستین یک گروه رزمی ویژه مجهز با بمب‌افکن را به منطقه اعزام کرده است.

این درحالی است که گروه طالبان طی دو ماه اخیر بیش از ۶۰ ولسوالی را تصرف کرده‌اند. نیروهای امنیتی و دفاعی شماری از این ولسوالی‌ها را از طالبان پس گرفته‌اند. در شماری از ولایت‌ها بسیج مردمی علیه این گروه شکل گرفته در برخی نقاط دیگر کشور نیز در حال شکل گرفتن است.