سفارت امریکا در کابل

سفارت امریکا می‌گوید هیچ برنامه‌ای برای بستن این سفارت در کابل وجود ندارد

سفارت امریکا در کابل اعلام کرده است که ایالات متحده به حضور پررنگ دیپلماتیک خود در کابل ادامه می‌دهد و هیچ برنامه‌ای برای بستن سفارت خود ندارد.

سفارت امریکا امروز (یک‌شنبه، ۱۳ سرطان) در رشته‌تویتی گفته است که حضور دیپلماتیک امریکا در افغانستان برای کارهایی که قرار است با دولت و مردم افغانستان انجام شود، ادامه می‌یابد.

سفارت امریکا در عین حال گفته است که درحال برنامه‌ریزی برای موارد غیرمترقبه و چگونگی کاهش خطرات به شهروندان و برنامه‌هایش است.

سفارت امریکا تأکید کرده است که از چالش‌های امنیتی در برابر فعالیتش در افغانستان آگاه است و حضور خود را در صورت لزوم برای رفع این چالش‌ها تنظیم خواهد کرد.

این سفارت گفته است که اطمینان دارد که می‌تواند کار خود را به روشی مصون و به نفع افغانستان و روابط دوجانبه انجام دهد و برنامه‌های امنیتی خوبی برای حفاظت از پرسنل و امکانات خود آماده کرده است.

سفارت امریکا در ادامه گفته است: «همان طوری که رییس‌جمهور بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه گفته اند، درحالی که حضور نظامی ایالات متحده‌ی امریکا در افغانستان پایان می‌یابد، سفارت ایالات متحده به برنامه‌های کمک دیپلماتیک، بشردوستانه و امنیتی ما در افغانستان ادامه خواهد داد.»

این درحالی است که اخیرا روزنامه‌ی وال‌استریت ژورنال گزارش داده بود که مقام‌های امریکایی به دلیل نگرانی از بدترشدن اوضاع امنیتی در افغانستان که ممکن جان نیروهای باقی‌مانده و دیپلمات‌ها و سایر شهروندان این کشور را به خطر بیاندازد، کار روی برنامه‌ی احتمالی تخلیه سفارت این کشور در کابل را شدت بخشیده است.

طبق این گزارش، مقام‌های امریکایی تأکید کرده‌اند که نیاز فوری برای تخلیه سفارت نیست و هنوز این برنامه نهایی نشده است، اما فوریت این برنامه‌ همچنان مطرح است. مقام‌های امریکایی گفته‌اند که برای اجرای این برنامه، ارتش در حال هماهنگی با وزارت امور خارجه‌ی این کشور است.