وزارت خارجه‌ی امریکا: هیچ برنامه‌ای برای بازگرداندن فعالیت دیپلماتیک خود به کابل نداریم

ودانت پاتل، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است که این وزارت هیچ برنامه کوتاه‌مدتی برای بازگرداندن هیچ‌گونه فعالیت دیپلماتیک به کابل ندارد.

به‌تازگی بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش خود به استراتیژی تازه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا در قبال افغانستان پرداخته است و نوشته است که در این استراتیژی بر نیاز به «ایجاد روابط کاربردی» با طالبان برای اهداف امریکا اذعان شده است.

براساس گزارش سیگار، وزارت خارجه‌ی امریکا بر روی برنامه‌ریزی احتمالی، تخصیص منابع و شناسایی تسهیلات برای بازگشت احتمالی خدمات قنسولی به کابل نیز کار خواهد کرد.

معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا اما روز دوشنبه (۱۶ دلو) در یک نشست خبری در پاسخ به سئوالی گفته است: «ما معتقدیم که بسیار مهم است موضع وزارت امور خارجه را کاملاً روشن کنیم، این است که ما هیچ برنامه کوتاه‌مدتی برای بازگرداندن هیچ گونه فعالیت دیپلماتیک به کابل نداریم.»

او افزوده است که امریکا با طالبان و بسیاری از افغان‌ها در داخل و خارج در تعامل است و حقوق‌بشر و آموزش زنان و دختران، در خط مقدم این تعامل قرار دارد.

پاتل گفته است که امریکا با شرکای خود از جمله سازمان ملل متحد، به فشار بر طالبان برای لغو احکام تبعیض‌آمیز علیه زنان ادامه می‌دهد.

به‌گفته‌ی او، عادی‌سازی روابط با طالبان منوط به احترام به حقوق همه شهروندان افغانستان است.

طالبان پس از حاکمیت دوباره بر افغانستان، محدودیت شدیدی بر شهروندان افغانستان به ویژه زنان و دختران وضع کرده‌‌اند.

احترام به حقوق‌بشر از شروط برخی از کشورها برای شناسایی طالبان است، اما شماری از کشورهای منطقه بر این شرط تأکید ندارند.

در میان کشورهای منطقه، چین به تازگی اعتمادنامه‌ی سفیر طالبان را پذیرفته است، اگرچه به‌گونه‌ی رسمی به رسمیت شناختن طالبان را اعلام نکرده است.