محمدجان ابراهیمی

مردی در بامیان به اتهام «دامن‌زدن به تعصبات قومی» در فضای مجازی به زندان محکوم شد

دادگاه ابتدائیه‌ی شهری ولایت بامیان محمدجان ابراهیمی، مدیر اداری ریاست تربیه‌ی معلم این ولایت را به اتهام «دامن‌زدن به تعصبات قومی، سمتی و زبانی» در فضای مجازی به سه ماه حبس تنفیذی محکوم به مجازات کرده است.

ایام‌الدین یوسفی، رییس دادگاه شهری بامیان گفته است که جلسه‌ی قضایی آقای ابراهیمی پس از چاشت امروز (دوشنبه، ۱۴ سرطان) برگزار شده است.

آقای یوسفی افزوده است که «طی فیصله‌ی نمبر۳۳ دیوان امنیت عامه و جرایم ناشی از فساد اداری ریاست دادگاه ابتدائیه‌ی شهری ولایت بامیان بنا به اکثریت آرا» و وفق فقره‌ی ماده‌ی ۸۷۰ کود جزا به مدت سه ماه زندان محکوم شده است.

همچنین او گفته است که آقای ابراهیمی متهم به «توهین و تحقیر مقام‌های دولتی» بوده و در این جلسه‌ی قضایی از این اتهام به نسبت نبود دلایل کافی، بری‌الذمه شناخته شده است.

آقای ابراهیمی نیز در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشته است که براساس حکم این دادگاه او زندانی می‌شود. او نسبت به حکم دادگاه اعتراض کرده و گفته است: «دادگاه کاملا دستوری بود. برایم سه ماه حبس بریده است تا دیگر انتقاد نکنم.»

محمدجان ابراهیمی در یک یادداشت دیگر در صفحه‌ی فیس‌بوکش گفته است که براساس شکایات سیدانور رحمتی، والی بامیان و زبردست صافی، فرمانده پولیس این ولایت در دادگاه محکوم به مجازات شده است.

او افزوده است که این دو مقام حکومتی در بامیان به‌دلیل انتقادهایش از کارکردهای آنان در شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک به نهادهای عدلی و قضایی شکایت درج کرده‌اند.

آقای ابراهیمی تأکید کرده است که در جلسه‌ی دادگاه توهین و تحقیر شده است.

اما لطیف عظیمی، سخن‌گوی والی بامیان به روزنامه اطلاعات روز گفت که مقام این ولایت از هیچ فردی به‌دلیل انتقاد از کارکردهای مسئولان در شبکه‌های اجتماعی به نهادهای عدلی و قضایی شکایت نکرده است.