اجمل عمر شینواری، سخن‌گوی قوای مسلح

سخن‌گوی قوای مسلح: ۲۳۶۷ طالب در ۲۷۸ عملیات نیروهای امنیتی و دفاعی کشته شده‌اند

اجمل عمر شینواری، سخن‌گوی قوای مسلح افغانستان می‌گوید که نیروهای امنیتی و دفاعی اخیرا ۲۷۸ عملیات مشترک، مستقل، هوایی و ویژه را در هفت ولایت راه‌اندازی کرده‌اند. او مشخص نکرد که این عملیات‌ها در چند روز یا هفته راه‌اندازی شده است.

آقای شینواری که امروز (چهارشنبه، ۱۶ سرطان) در یک نشست خبری در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت صحبت می‌کرد، گفت که در نتیجه‌ی این عملیات‌ها، دوهزار و ۳۶۷ جنگ‌جوی طالب کشته و یک‌هزار و ۴۱۲ جنگ‌جوی دیگر این گروه زخمی شده‌اند.

شینواری افزود که در جریان این عملیات‌ها ۱۸۲ نفر به‌شمول هشت عضو گروه داعش بازداشت و ۱۶۵ حلقه ماین که از سوی طالبان به‌منظور هدف قراردادن نیروهای امنیتی و غیرنظامیان جاسازی شده بود، کشف و خنثا شده است.

از سوی هم، سخن‌گوی قوای مسلح گفت که گروه طالبان اخیرا پنج حمله‌ی انتحاری، ۷۰ مورد انفجار ماین و ۲۴ مورد ترور را انجام داده‌اند که در نتیجه‌ی آن، ۴۳ غیرنظامی کشته و ۱۷۰ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

گروه طالبان تا کنون در این باره واکنش نشان نداده است.

آقای شینواری گفت که وضعیت در اکثر ولایات زیر کنترل است و نیروهای امنیتی و دفاعی به‌زودی با راه‌اندازی عملیات‌های تعرضی، دستاوردهای خوبی خواهند داشت. او گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی تا کنون ۱۴ ولسوالی را از طالبان پس گرفته‌اند.

طالبان ادعا می‌کنند که بیش از ۱۵۰ ولسوالی را در دو ماه اخیر تصرف کرده‌اند. مقام‌های دولت افغانستان اما می‌گویند که نیروهای امنیتی و دفاعی از برخی از ولسوالی‌ها به جای دیگر نقل مکان کرده‌اند و این سقوط محسوب نمی‌شود.

محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه‌ی کشور روز گذشته در نشستی با سفیران کشورهای منطقه در کابل، تأیید کرده است که دولت افغانستان در هفته‌های اخیر بیش از ۸۰ ولسوالی را از دست داده است.