جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا

تأکید بایدن بر پایان مأموریت نظامی امریکا در افغانستان: برای ملت‌سازی نرفته بودیم

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا یک بار دیگر از تصمیم خود برای خروج نظامیان امریکایی از افغانستان دفاع کرده و گفته است که مأموریت نظامی امریکا در افغانستان در ۳۱ آگست سال جاری رسما به پایان می‌رسد.

آقای بایدن این اظهارات را روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۷ سرطان) در یک سخنرانی‌اش با موضوعیت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مطرح کرده است و گفته است که حالا به طولانی‌ترین جنگ امریکا پایان می‌دهد.

او گفته است که امریکا برای ملت‌سازی در افغانستان نرفته بود و این حق افغان‌هاست که تصمیم بگیرند کشورشان را چگونه اداره کنند. به‌گفته‌ی او، هیچ کشوری هرگز افغانستان را متحد نکرده و نه هم توانسته است که اراده‌ی خود را به‌طور دایم بر افغانستان تحمیل کند.

بایدن در مورد بقای نظام در افغانستان گفته است که تمامی ظرفیت‌های لازم به‌شمول نیرو و تجهیزات برای بقام نظام وجود دارد. او افزوده است در صورتی که سیاست‌مداران افغان باهم کنار آمده و متحد شوند، هیچ گاهی نظام در این کشور سقوط نخواهد کرد.

رییس‌جمهور امریکا در پاسخ به پرسشی که آیا به طالبان باور دارد یا خیر، گفته است که او به طالبان نه، بلکه به ظرفیت نظامیان افغان باور دارد؛ زیرا به گفته‌ی او، این نظامیان آموزش دیده و مجهز هستند.

بایدن در عین حال گفته است که ۷۵ هزار جنگ‌جوی گروه طالبان در برابر نیروهای امنیتی افغانستان با کمیت ۳۰۰ هزار نفری به هیچ وجه برابری نمی‌کند.

جو بایدن گفته است که حکومت امریکا پس از خروج نیروهای این کشور، به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به ویژه نیروهای هوایی این کشور تجهیزات فراهم می‌کند.

او در مورد نگرانی‌ها به‌خاطر حفظ حقوق زنان گفته است که کشورش به حمایت از حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان ادامه می‌دهد، اما بار اصلی این مسئولیت اکنون به عهده حکومت افغانستان و قوای مسلح این کشور است.

از سوی هم، رییس‌جمهور امریکا گفته است که دولت او تلاش می‌کند تا مترجمان و دیگر افغان‌هایی را که برای دولت امریکا و نیروهای این کشور در افغانستان کار می‌کردند از این کشور خارج کند.

او گفته است که تا کنون ۲۵۰۰ ویزای ویژه‌ی مهاجرت برای خروج این افراد صادر شده است، اما تنها نیمی از آنان از افغانستان خارج شده‌اند.

با این حال، او گفته است که روند صدور ویزا برای همکاران افغان نیروهای امریکایی سرعت گرفته و تیم ویژه‌ی کاری در قصر سفید برای رسیدگی به این روند ایجاد شده است.

براساس تصمیم جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا، قرار بود تمامی نیروهای این کشور تا ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج شوند، اما طبق برخی گزارش‌ها، بیش از ۶۰۰ سرباز برای تأمین امنیت سفارت و دیپلمات‌های امریکایی همچنین در افغانستان باقی خواهد ماند.

فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) گفته است که تا کنون به‌صورت تخمینی حدود ۹۰ درصد روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تکمیل شده و هفت مرکز این نیروها رسما به وزارت دفاع افغانستان تسلیم داده شده است.