هواپیمای نیروهای هوایی افغانستان

سخن‌گوی پنتاگون: به نیروهای هوایی افغانستان هواپیماهای بیشتر فراهم می‌کنیم

وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) اعلام کرده است که هواپیماهای بیشتر و کمک‌های فنی و لوجستیکی را برای نیروهای امنیتی افغان به‌ویژه نیروهای هوایی این کشور فراهم می‌کند.

جان اف کربی، سخن‌گوی وزارت دفاع امریکا روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۷ سرطان) در یک نشست خبری در مورد حمایت‌های امریکا از افغانستان پس از خروج نیروهای امریکایی از این کشور صحبت کرده و گفته است که با خروج نیروها از افغانستان، فرصت تمرکز امریکا به تهدیدهای دیگر تروریسم و ملت‌ها در جهان به ویژه در افریقا فراهم می‌شود.

کربی گفته است که نیروهای هوایی افغانستان دارای سلاح‌های پیشرفته هستند. او گفته است که نیروهای هوایی افغان توانمند و آموزش‌دیده هستند و برای تأمین امنیت‌شان نیروی کافی در اختیار دارند.

سخن‌گوی پنتاگون در این نشست خبری گفته است که رسیدن به یک توافق سیاسی برای تأمین صلح از راه مذاکره، امنیت و ثبات پایدار خواست حکومت افغانستان است.

او گفته است: «ما از تمام کشورهای منطقه می‌خواهیم آنچه را که ما برای مردم افغانستان می‌خواهیم، آنان نیز بخواهند. چیزی را که ما می‌خواهیم صلح، امنیت و روند مذاکراتی است که به توافق سیاسی بیانجامد. این به عهده افغان‌هاست و آینده‌ی‌شان توسط خودشان تعیین خواهد شد.»

با این حال، جان اف کربی گفته است که امریکا، افغانستان را زیر نظر خواهد داشت تا مطمیین شود که تروریسم در افغانستان کوچک‌ترین تهدیدی برای امریکا هم نباشد: «این دلیل بزرگی است که چرا در واقع، رییس‌جمهور دستور خروج [از افغانستان] را صادر کرده است.»

به‌گفته‌ی او، پنتاگون از امکانات و نیرویی که در خاور میانه در اختیار دارد، برای پاسخ‌دهی به تهدیدهای احتمالی تروریسم استفاده خواهد کرد. کربی اما تأکید کرده است که حضور نیروهای امریکایی در نزدیکی افغانستان به فرماندهان امریکایی فرصت می‌دهد تا از گزینه‌های مختلف در مواقع ضروری استفاده کنند. او گفته است که به همین منظور، گفت‌وگوها با کشورهای همسایه‌ی افغانستان ادامه دارد و درحال پیشرفت است.

این درحالی است که روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، براساس اطلاعات فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام)، حدود ۹۰ درصد تکمیل شده است. بزرگ‌ترین پایگاه نیروهای امریکایی در افغانستان در بگرام در ۱۱ سرطان تخلیه شد.

انتظار می‌رود مأموریت نظامی امریکا در افغانستان در ۳۱ ماه آگست سال جاری رسما به پایان برسد. طبق برخی گزارش‌ها، بیش از ۶۰۰ سرباز امریکایی برای تأمین امنیت سفارت و دیپلمات‌های این کشور در افغانستان باقی خواهند ماند.

پس از تصمیم جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا مبنی بر خروج نظامیان آن کشور از افغانستان، مقام‌های امریکایی همواره تأکید کرده‌اند که خروج از افغانستان به معنای پایان همکاری‌های واشنگتن به کابل و مردم افغانستان نیست.

در جریان سفر رییس‌جمهور اشرف غنی و هیأت همراهش به واشنگتن، مقام‌های امریکایی تعهد کرده بودند که ۴۵ چرخبال مختلف‌النوع و هفت فروند هوپیمای جنگی A29 را در اختیار ارتش افغانستان قرار می‌دهند.