امریکا ۴۵ چرخبال نظامی و هفت هواپیمای جنگی A29 به نظامیان افغان کمک می‌کند

اجمل عمر شینواری، سخن‌گوی مشترک نهادهای امنیتی و دفاعی می‌گوید که ایالات متحده‌ی امریکا تعهد کرده است که ۴۵ چرخبال مختلف‌النوع نظامی و هفت فروند هواپیمای جنگی A29 را به نیروهای افغان بسپارد. او در مورد نوعیت چرخبال‌ها وضاحت نداد.

آقای شینواری که امروز (سه‌شنبه، ۸ سرطان) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، همچنین گفت که سفر اخیر رییس‌جمهور اشرف غنی و هیأت همراهش به واشنگتن یک سفر پردستاورد هم برای حکومت و هم برای نیروهای امنیتی و دفاعی کشور بوده است.

به‌گفته‌ی شینواری، آقای غنی و هیأت همراهش تعهد امریکا مبنی بر ادامه‌ی حمایت اکمالاتی و آموزشی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را کسب کرده‌اند.

سخن‌گوی مشترک نهادهای امنیتی و دفاعی در جریان صحبت‌هایش گفت که دستاورد بزرگ دیگر هیأت جمهوری اسلامی افغانستان این بوده که باب جدید همکاری‌ها و توافقات میان دفتر شورای امنیت ملی افغانستان و شورای امنیت ملی امریکا باز خواهد شد.

آقای شینواری این را نیز گفت که حمایت ایالات متحده‌ی امریکا و سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) از دولت جمهوری اسلامی افغانستان به‌صورت دوامدار و به‌ویژه از نیروهای امنیتی همانند گذشته ادامه خواهد داشت.

به‌گفته‌ی او، هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در کانگرس امریکا در دیدار با رییس‌جمهور غنی و هیأت همراهش حمایت‌شان را از موقف دولت جمهوری اسلامی افغانستان و نیروهای امنیتی و دفاعی اعلام کرده‌اند.

رییس‌جمهور غنی در رأس هیأتی با ترکیب عبدالله عبدالله، امرالله صالح، محمدحنیف اتمر، حمدالله محب و شماری از اعضای هیأت مذاکره‌کننده‌ی صلح افغانستان چهارشنبه شب هفته‌ی گذشته (۲ سرطان) در یک سفر رسمی دو روزه به امریکا رفت.

هیأت افغانستان در جریان این سفر با جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا و برخی دیگر از مقام‌های ارشد نظامی و غیرنظامی و نیز رهبران احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در سنای امریکا دیدار کرد.